Julia Fors: Så blev jag av med mitt sötsug

Julia Fors: Så blev jag av med mitt sötsug

Hon var konstant sötsugen och hakade på diettrenderna i hopp om att nå effektivare träningsresultat. I dag har Julia Fors hittat en hållbar livsstil som fungerar i längden. Tillsammans med Sofi Fahrman är hon nu aktuell med Superlicious. Hälsoboken som uppmanar läsarna att lyssna på sin kropp och hitta balans mellan träning, kost och hälsa.

Julia Fors

Ålder: 32 år.
Bor: Göteborg.
Familj: Gift med Jonatan, dottern Valerie 1 år.
Gör: Hälsojournalist och kostrådgivare.
Aktuell: Med boken Superlicious tillsammans med Sofi Fahrman.
Motto: Just do it!

Det var när Julia Fors jobbade som inslagsproducent för programmet Sofis Mode som vänskapen med Sofi Fahrman växte fram. Vid sidan av inspelningarna under modeveckorna i New York passade de även på att träffa några av världens främsta tränare. Genom inspirerande möten och deras gemensamma intresse för träning väcktes idén att göra en träningsbok. År 2012 blev drömmen till verklighet då duon släppte Bodylicious. Boken gjorde succé, läsarna ville ha mer och i höstas kom uppföljaren Superlicious.

– Bodylicous handlar mycket om träning och kost. I Superlicious ville vi ta ett större helhetsgrepp om hälsa. Det viktigaste budskapet i boken är att lyssna på sin egen kropp. Oftast sänder kroppen ut signaler om vad vi behöver, men det är inte alltid vi är mottagliga för dem. Speciellt inte när vi är stressade och bara kör på. Genom Superlicious vill vi inspirera läsarna att se på träning och bra hälsoval som något belönande i stället för något uppoffrande, säger Julia Fors.

sites/default/files/julia 4.jpg”Det handlar om balans”

Hur definierar du hälsa?
– För mig är hälsa balans. Att må bra både fysisk, psykiskt, socialt och själsligt. Personligen betyder det att träna några gånger i veckan, fylla på med näringsrik kost, vila när jag behöver det samt boosta mig själv med snälla tankar och mycket kärlek från familj och vänner.

”Jag mådde uruselt”
För ett par år sedan var Julia konstant sötsugen. Dagarna bestod av ett ständigt sug efter snabba kickar från både sötsaker och kaffe. Samtidigt uteblev träningsresultatet vilket ledde till att hon provade dieter som att dra ner på kolhydraterna.

– Dock fick det mig att må uruselt med noll energi. I dag vet jag att det inte handlar om att dra ner på varken kalorier eller kolhydrater, utan tvärtom. Att äta mer fast bättre mat. Genom att äta fem, sex mål om dagen och lägga fokus på bra, långsamma kolhydrater, hälsosamma fetter och uppbyggande proteiner så kommer kroppen i helt naturlig balans. Då behöver man aldrig hålla på med några värdelösa dieter.

sites/default/files/julia fors2.jpg”Livet blir så tråkigt om man sätter upp massa förbud”

Ren, naturlig och sund kost
I dag lever Julia efter 80/20-metoden. Det innebär 80 procent fokus på en sund, ren och naturlig kost och de resterande 20 procent unnar hon sig precis det hon vill.

– Det fungerar jättebra för mig just för att det ger en kravlös hälsobalans. Många sätter upp alldeles för strikta förbud för sig själva, som att aldrig mer äta godis eller bullar. Det är inte hållbart. Förr eller senare raseras det vilket gör att förhållandet till mat blir ansträngt. Genom att unna sig av det man vill – lite, ofta och regelbundet, blir kosten avdramatiserad och du behöver aldrig känna att du utesluter något. I slutändan är det inte dessa 20 procent som definierar din hälsa och form, utan det är dem val du gör största delen av tiden.

Men finns det ingenting i kosten du helt väljer bort?
– Hm… kanske någon typ av inälvsmat eftersom jag tycker det verkar så otroligt äckligt. Men generellt så utesluter jag ingenting eftersom jag inte tror på förbud. Livet blir så trist när man sätter upp massa förbud!

Vilka ingredienser skulle du inte kunna vara utan i dag?
– Eftersom jag oftast börjar dagen med gröt och ägg så är havregryn och ägg standard. Frysta bär, fryst lax, avokado, fullkornsbröd, mjölk och jordnötssmör är också något som nästan alltid finns hemma hos mig.

sites/default/files/julia fors_0.jpg

Nybliven mamma
Förutom att Julia nyligen släppte Superlicious är hon även nybliven mamma. Högsta prioritering just nu är att skapa balans mellan det nya mammalivet, jobb och egentid.

– Jag har pausat min hälsoblogg på Aftonbladet Wellness eftersom det tar för mycket tid just nu. Det blir sömnlösa nätter ibland och för att få mer energi i vardagen är det viktigt att skapa balans. För mig handlar det om att äta grundbra och regelbundet. Mellanmålen är otroligt viktiga för att undvika trötthetsdippar och sockersug. En frukostdejt med en kompis, att gå på bio ensam med min man eller träna är andra saker som ger energi och får mig att må bra.

”Träna smartare, inte hårdare”
Sedan Julia blev mamma har mottot ”träna smartare, inte hårdare” bara förstärkts. Nu är det verkligen kvalité före kvantitet som gäller när hon lyckas få barnvakt.

– Känslan av att pusha mig själv och verkligen gå utanför min comfort zone är beroendeframkallande! För att inte bli uttråkad kräver jag variation i min träning. Det blir allt ifrån korta, effektiva pass med pulsbaserad styrketräning till yogapass och löpning. Oavsett vad jag kör brukar jag landa på tre, fyra pass i veckan.

Vilka är dina bästa tips för att orka vara en stark mamma?
– För det första, försök att få sömnen att fungera, annars blir allt så mycket jobbigare. Var inte heller för hård mot dig själv utan gör det du kan. Träning ger oftast dubbelt så mycket energi tillbaka men det behöver inte betyda att man måste komma iväg till ett gym. Jag har aldrig tränat så mycket hemma som nu och det har fungerat hur bra som helst. Sedan är det superskönt att komma hemifrån och promenera med barnvagnen, det ger mer kondition och energi än vad många tror.

Foto: David Thunander
Text: Hanna Larsson
Hår och make-up: Rebecka Olsson
Kläder: Lorna Jane

Fler hälsotips från Julia Fors: 5 Superliciousvanor som gör dig pigg hela dagen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras