Hur man håller sig fokuserad och välmående när man jobbar hemifrån 

Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att man jobbar hemifrån. Detta gäller då inte bara de som driver eget eller de som är anställda hos ett företag där större delen av arbetet sker online. Utan idag är det även vanligt att de med mer fysiska arbeten, som inte i första taget utförs via datorn eller med hjälp av några knappar, har fått möjligheten att arbete hemifrån. Detta har haft både positiva och negativa följder hos olika delar av befolkningen. 

Alla tycker inte om att arbete hemifrån

Många anser att detta är en mycket positiv utveckling då de passar dem väldigt bra att kunna variera hemmaarbete med arbete på kontor. Andra tycker att det inte alls är särskilt trivsamt då de har svårt att upprätthålla fokus och anser att arbete hemifrån sätter hälsan i obalans. 

Detta är inte så konstigt – att arbete hemma kontra på en arbetsplats innebär rätt stora skillnader. Som tur är finns det flertalet saker man kan ta till sig av för att upprätthålla både fokus och välmående trots att man har ”arbetsplatsen” i hemmet!

Våra bästa tips för att upprätthålla fokus och välmående

Vi svenskar har varit väldigt duktiga på att anpassa oss efter dessa samhällsförändringar som kommit att påverka våra arbeten. Väldigt många har tagit vara på flexibiliteten och bekvämligheten i att jobba hemma, och valt att göra det bästa av situationen. Kanske kan även du göra det genom att ta till sig av några av de tips vi tänker dela med oss av nu!? 

Sätt upp tidsramar för ditt arbete

Något som väldigt många lärt sig av att arbete hemifrån är att det är otroligt viktigt att sätta upp tidsramar för arbetet. Det innebär alltså att du själv sätter upp vilka timmar du ska sitta framför datorn och vilka timmar du ska göra något annat. 

Detta kan faktiskt göra enorm skillnad både vad gäller fokus under arbetstid och för ditt välmående. Enligt https://www.bedrageri.info/ är de mest framgångsrika spel- och pokermänniskorna online de som kan upprätthålla sitt fokus under flera timmar. Detta gäller även då man jobbar eller utför någon aktivitet framför datorn. 

Ta pauser där du rör på dig

När man arbetar hemifrån och har konstant tillgång till datorn är det väldigt lätt hänt att man fastnar framför skärmen i flera timmar. Utöver att detta i många fall leder till att man inte arbetar lika effektivt så kan det även leda till att kroppen, och huvudet, inte mår så bra. 

Att under dagen planera in pauser är med andra ord viktigt. Pauser där man rör på sig är framförallt något du bör prioritera. Det kan även vara smart att ta korta pauser där du sträcker på dig, fixar hållningen och låter hjärnan ta en paus. 

Prioritera

Ett hett tips är också att prioritera det arbete du faktiskt måste göra, och att inte känna en press av att hela tiden behöva lösa olika uppgifter. Faktum är att varken arbetet eller ditt välmående gynnas av att du hela tiden känner att du måste arbete och aldrig kan ta en paus. 

Utan snarare kan konstant arbete leda till högre risk för utbrändhet. Det är med andra ord kontraproduktivt och något du bör undvika i högsta möjliga grad. Det kan du göra genom att prioritera, planera och ta det viktigaste först. 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras