Högintensivt träningspass med bara 4 övningar

HIIT-trenden har kommit för att stanna. Här hittar du ett högintensivt träningspass som är effektivt, tufft, går att utföra hemma eller på gymmet, med eller utan redskap. Vi lovar dig hög puls och endorfiner som belöning.

Ett högintensivt träningspass har många fördelar. Dels får du mycket träning på kort tid, dels finns ingen tid att tänka och känna efter. Du höjer pulsen och får in träning som kanske annars inte skulle blivit av om agendan är full. Dock är det bra att tänka på att tuffa pass kräver längre återhämtning, så att blanda med vardagsmotion och lugnare pass är att rekommendera.

Högintensivt träningspass med bara 4 övningar

Gör så här: Börja med 10 minuters uppvärmning. Gå igenom varje övning innan du börjar passet. Utför sedan 30 repetitioner av varje övning, på snabbast möjliga tid. Varje repetition ska vara genomförd innan du börjar med nästa övning. Tänk på att inte slarva med tekniken. Är det för lätt med 30 repetitioner? Öka antalet repetitioner eller utför fler varv av samtliga övningar. Utför exempelvis  5 varv med 10 repetitioner av varje övning.

I passet ingår följande övningar:

  • Squat jumps
  • Box jumps
  • American situps
  • Burpees

Squat jumps

Gör en knäböj (gå så långt ner du klarar av utan att tappa in knän, lyfta hälarna eller fälla ryggen framåt). Hoppa rakt upp i luften.

Box jumps

Hoppa upp jämfota på en låda/bänk (tänk på att den måste vara stabil!). Höft och knä ska vara fullt sträckta uppe på lådan. Har du ingen låda kan du hoppa jämfota så högt du kan i luften.

American situps

Placera fötterna med fotsulorna mot varandra, alternativt fötterna rakt ner i golvet.
Kom upp i en situps och nudda händerna i golvet framför fötterna. Tänk på att aktivera
magen under hela utförandet.

Burpees

Börja stående. Böj på benen ner till en sittposition, placera händerna i golvet framför dig. Hoppa bak med benen till en armhävningsposition. Kroppen ska bilda en rak linje från axlar till hälar. Gör sedan en armhävning eller lägg dig direkt på golvet. Hoppa upp till en sittposition. Från sittpositionen gör du direkt ett upphopp, för armarna över huvudet.

Fler lästips till dig som gillar att köra ett högintensivt träningspass

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras