Hitta balansen i din träning

Träning gör att du mår bättre. Detta är helt sant och allt fler märker av detta och har börjat träna. Men det finns också en sida av träningen som skulle kunna bli negativ för kroppen. Vad?

Att överträna och slita på kroppen för mycket. Kanske tänker du, men jag tränar bara 2-3 gånger i vecka. Det är kanon. Men andra kanske tränar varje dag, eller till och med flera gånger om dagen. Vad ska dom tänka på? Och vad ska alla som tränar tänka på för att hitta en bra balans?

Vikten av att hitta rätt balans mellan träning, återhämtning och annat i livet

Balans är svårt. Att lyckas få allt på rätt plats kräver talang och förmodligen kanske vi aldrig kommer lyckas med detta till 100 procent. Men det är viktigt att försöka. Så bestäm hur mycket du ska träna och planera sen också in tid för återhämtning och andra viktiga saker. Det finns t ex alltid saker som är viktigare än andra. Familj, vänner, jobb är saker som inte kan väljas bort och som också är viktigare än träningen. Men du kan alltid ha bra tid för allt.

Om du gillar att läsa, spela TV-spel eller casino på nätet ska du också hitta lite tid för det. Planera in tid för avslappning av denna typen så kommer du också må bättre. Så upplev topprankade spel på detta svenska nätkasino eller kryp ner med en bok i soffan, vilken avslappning du gillar mest beror på din smak.

Överdrivet fokus på enbart träning kan leda till utmattning och skador

Det är lätt att bli överdrivet fokuserad på saker vi tycker om. Om du gillar din träning och har sätt hur den ger dig resultat kan det också bli lockande att köra ännu hårdare. Men att överträna kan leda till skador, utmattning eller andra problem. Så hitta rätt balans i din träning, lyssna på din kropp, så kommer du må bättre.

Lyssna på din kropp

Vad betyder det att lyssna på kroppen? Enkelt förklarat, att se hur mycket träning den orkar, hur mycket återhämtning den behöver och hur långa perioder den kan träna. Börja alltid med 1-3 pass i veckan, testa dig fram och se hur kroppen återhämtar sig, och om du ser att det funkar bra efter en tid kan du lägga på ett pass till. Så kan du successivt öka och hitta din nivå.

Vad är överträning?

Att träna för mycket, eller att överträna kan leda till skador och svårigheter att återhämta kroppen. Du kan märka att du övertränat om du har träningsvärk som inte försvinner, och värk i kroppen du inte haft innan. Detta kan ske om du tränar samma muskelgrupp för mycket, om du inte tränar rätt eller lyfter för tungt. Så lyssna på kroppen, ge den tiden som behövs för att återhämta sig, då kommer du må bättre.

Anpassa intensitet och viloperioder efter hur du mår

Kom ihåg att du ska variera din träning. Om du en dag kör ett stenhårt pass på gymmet kan det vara bra att bara köra ett lugnt pass dagen efter, eller att bara ta en rask promenad. Känn efter hur du mår och lär dig att anpassa din träning efter det.

Växla mellan olika aktiviteter

Är du en gym fanatiker? Eller tycker du bara om att springa? För att få ut så mycket du bara kan av din träning är det viktigt att hitta en bra variation. Gå på gymmet, träna hårt, men växla av ibland och kör mer cardio. Detta kommer ge dig mer styrka, bättre kondition och mer glädje i din träning. Hitta fler aktiviteter du gillar och blanda dom, kanske 3 dagar på gymmet och 2 dagar med simning. Med omväxling blir allt roligare och mer effektivt.

Mentalt välmående

Kan träning hjälpa dig att må bättre även mentalt? Absolut! Att träna gör att olika hormoner släpps ut i blodsystemet och skapar en harmoni. Du kan förbättra din sömn, sänka blodtryck och balansera andra viktiga värden. Det är också bevisat att den mentala hälsan blir bättre av träningen. Depression, nedstämdhet och andra problem kan balanseras mer med olika typer av träning och göra att personen känner sig lite lyckligare.

Träningens påverkan på psykiskt mående och motivation

När olika hormoner släpps ut i ditt blodomlopp efter träning känns saker bättre. Så om du känner dig trött, nedstämd eller liknande, hitta en träningsform du gillar och må bättre. För många som har ett krävande jobb kan träning ge mer motivation till att lyckas och prestera bättre.

Hitta aktiviteter du verkligen njuter av

Men för att allt detta som nämnts innan ska fungera måste du hitta en träningsform som du verkligen gillar. Cykling, löpning, gym eller kanske simning? Testa dig fram och se vad du gillar mest. Bestäm sen hur du ska träna, vilka dagar och hur länge. Allt detta är viktigt för att du ska lyckas.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.