Helkroppspass i smithmaskin – 9 övningar

smithmaskin

Till dig som vill träna stabilt men ändå ha känslan av- och göra liknande övningar som med en fri skivstång – här hittar du 9 övningar för hela kroppen i smithmaskin!

Speciellt kring graviditeter, efter en skada eller som nybörjare kan det vara fördelaktigt att välja övningar som inte utmanar balans och corestabiliteten lika mycket. I en smithmaskin är träningen tryggare och du behöver inte belasta coremusklerna på samma sätt som med fria vikter. Och variationsmöjligheterna är stora. Alla övningar du kör med skivstång, där rörelsen är rakt upp och ner, kan du göra i en smithmaskin. Här visar Anna dig 9 för hela kroppen.

Helkroppspass i smithmaskin – 9 övningar

  1. Pull-ups – så många du orkar dra upp dig, fortsätt sen att jobba excentriskt (d.v.s. tryck dig upp och bromsa på vägen ner)
  2. Chins – de ovan
  3. Räckhäv
  4. Hängande rodd
  5. Push-ups – smala eller breda
  6. Axelpress
  7. Djup knäböj
  8. Utfall
  9. Hängande benlyft

Upplägg: Kör förslagsvis 3 x 10 repetitioner av varje övning. Eftersom det är så lätt att byta övning är det även smidigt att göra alla övningar direkt efter varandra, som en cirkel. Så länge det inte är en lång kö med andra som vill träna i smithmaskinen vill säga.

Lycka till med veckans träning och följ gärna SportHälsa på Facebook för att inte missa ny inspiration!

 

Text och foton: Anna Lissjanis, personlig tränare och SportHälsas Content Manager.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras