Draken – övningen som ger dig styrka, balans och rörlighet i ett

Draken - övningen som ger dig styrka

Träna din balans, rörlighet, stabilitet och styrka för core, lår, höfter, rumpa, axlar och armar i ett med draken. Här visar jag övningen där du både får träning för under- och överkropp med press över huvudet. En toppenövning för alla, inte minst dig som springer och vill förebygga skador.

Draken med press över huvudet 

1. Hitta balansen på ett ben, med eller utan yttre belastning av viktplatta, sten, hantlar, kettlebell eller vad du har att tillgå i händerna.

2. Fäll i höften med ett rakt bakre ben och vikten ner mot marken. Fokus på att hålla stark mage, spänna rumpan och att hålla höften parallell. Tänk dig längd i hela kroppen, som att någon drar dig i bakre foten och toppen av huvudet så att du blir riktigt lång.

3. Kom tillbaka upp med kraft från rumpan/baksida lår på ståbenet. Curla upp vikten med hjälp av armarna.

4. Kom upp med knät på det lyfta benet. Pressa vikten upp mot himlen och kom eventuellt upp på tå i en vadpress innan du fäller i höften, tillbaka till draken igen.

Upprepa förslagsvis 3 x 10 för varje sida. Lycka till!

 

Text och foton: Anna Lissjanis 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration!


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras