Det här händer om du börjar träna med en viktad rockring

Det här händer om du börjar träna med en viktad rockring

Du hade en poäng när du som liten lekte ute på rasten med hopprep och rockringar. Nu är det dags att plocka upp rockringen som redskap igen. Det här har du att vänta dig när du tränar med en viktad rockring!

Om du använder den viktade rockringen regelbundet kommer du att bli förvånad hur snabbt du märker följande effekter:

-Du bränner kalorier och går ner i vikt

-Du reducerar smärta i nedre delen av ryggen

-Du får starkare bålmuskulatur

-Du får smalare midja, höfter, lår och säte

-Du förbättrar din koordination


Du kanske tänker: ”Jag var så dålig på rockring när jag var liten, hur ska detta gå? Är det svårt?” Nej, det är inte svårt och man får rätt snabbt igång rätt teknik. Efter en stund är det både enkelt och kul. Tänk på detta när du kör igång:

1. Stå med dina fötter i axelbrett och dina tår ska peka lite snett utåt. Du ska stå balancerat och avslappnat. Känna att fötterna är på jorden.

2. Starta med rockringen pressad mot bakre delen av ryggen (ländryggen), dra till med armarna så att du startar rotationen. Spänn dina magmuskler så de är tajta under hela ”hoopen”. Du märker skillnad om du slappnar av…det kommer inte att funka alls då. Rör din kropp bara lite fram och tillbaka. Det krävs inte mycket rörelse för att rockringen ska stanna i vågrätt position. 

3. Börja den att åka nedåt gör en liten cirkelformad rörelse med höfterna så att du fångar upp den, pressar den uppåt igen och fortsätt fram och tillbaka rörelsen.

4. Kom ihåg att ”hoopa” åt båda hållen. Vi vill jobba med musklera från båda hållen, eller hur?

 

Text: Redaktionen


Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.