Därför träna olika kvaliteter

Därför träna olika kvaliteter

Det är det lätt att låsa sig till den träningsform vi tycker är roligast. Många av oss nöter slentrianmässigt på med våra vanliga pass år efter år, utan att fundera över vilka fysiska kvaliteter vi faktiskt tränar. Och vilka kvaliteter vi missar. Här berättar PT Lisa Johansson om fördelarna du får av att träna olika kvaliteter.

Gymråttorna kör sina övningar med hantlar och skivstänger. Bodypump-entusiasterna går på sina pass. Löparna håller till i spåren eller på löpbandet och spinnarna trampar vidare på sina spinningcyklar.

Det är absolut inget fel med att prioritera den träningsform du tycker om, och om du vill bli riktigt bra på något krävs det givetvis att du lägger ner tid på det. Men det många missar är att om vi ska träna kroppen till att bli så fysisk komplett som möjligt, och på så sätt hålla oss friska, starka och hållfasta. Då krävs det att du antingen hittar en träningsform som du både tycker är kul och som tränar alla kvaliteter, eller att du helt enkelt ägnar dig åt fler än en träningsform och på så sätt får till variationen.

Vad jag menar är att du på en spinningcykel förvisso förbättrar din kondition, men att du inte får de ”stötar” som krävs för att stärka skelett och leder. Stötarna kan du få via styrketräning med fria vikter där muskler, skelett och leder utmanas från olika vinklar, men å andra sidan så utvecklas inte din kondition nämnvärt. På ett förkoregraferat skivstångspass kan du bygga muskeluthållighet, men varken maxstyrkan eller rörligheten kommer förbättras. Och så vidare!

Alltså; för att få en kropp med god kondition, stärkta muskler, skelett och leder som orkar bära upp kroppen och tillräckligt med rörlighet för att kunna utföra de rörelser som vardagen kräver krävs det att vi tränar på alla dessa olika kvaliteter. Det behöver inte vara svårare än att du exempelvis ägnar dig åt din favoritträning ett par pass i veckan, och kompletterar detta med ett pass av varje av de andra kvaliteterna. Eller så kanske du avslutar ditt styrkepass med ett par intervaller på löpbandet, och tränar rörlighet hemma framför TV’n en fredagkväll.

Mot en starkare, uthålligare, rörligare och friskare kropp!

Text: Lisa Johansson, personlig tränare och bloggare som du kan följa här på SportHälsa.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras