Bra tips på fysisk och mental återhämtning

vibrator

Det är ett välkänt faktum att många av oss lever i en stressfull miljö. Allt från att barnen ska hämtas och lämnas på skola och diverse aktiviteter så ska vi även kunna hinna med att tänka på att prestera bra på arbetet till att också prioritera kvalitetstid till nära och kära, för att enbart nämna några få exempel.

Hur vi alla laddar upp energi, fysiskt och mentalt, är såklart en otroligt individuell fråga där mångt och mycket handlar om vilka intressen vi har och vad som får oss att må bra. Det som alltid är bra att fråga sig när man vill ha hjälp med sin fysiska och mental återhämtning är:

  • Vilken miljö man mår bäst i.
  • Vad eller vilka aktiviteter är det som ger en ny energi.
  • I vilket sällskap, själv eller med andra, som man trivs bäst i.

För att ändå försöka ge dig lite extra hjälp på vägen till bra fysisk och mental återhämtning så kommer här några av de vanligaste tipsen som många väljer att använda sig av när man vill tanka ny värdefull energi.

13 tips som får dig att må bra fysiskt och mentalt

1. Åk bort en helg

Oavsett om du väljer att åka bort till stugan på landet helt själv eller om du åker bort på en mysig spa weekend med tjejkompisarna så ger det alltid skön avkoppling och ny energi att helt få byta miljö för en stund.

2. Hitta din träningsform

Vad du tränar för något spelar mindre roll. Hitta din träningsform genom att testa dig fram. Yoga, dans, powerwalks, simning eller korpfotboll med kompisarna, att träna både tar och ger oss ny härlig energi.

3. Läs en bok

Att få fly in en helt annan värld för en stund kan ge många ny energi. Detta kan exempelvis gälla allt från att läsa en bok till att lyssna på musik, ägna sig åt spel odds och betting eller varför inte koppla av med en spännande podd eller TV-serie. 

4. Ta en tupplur

Under tiden vi vilar så återhämtar vi oss. Ge dig själv de absolut bästa förutsättningarna till en god natts sömn med allt från att du stänger av mobilen, inte har någon TV i sovrummet, inte dricker kaffe, te eller alkohol sent på kvällen till att du sover i ett mörkt och svalt rum. Var heller inte rädd för att ta en tupplur under dagen om du känner att du behöver det.

5. Ta ett avkopplande bad

Det finns få saker som är så sköna som ett varmt och avkopplande bad. Droppa i några droppar avkopplande badolja, tänd några ljus och bara luta dig tillbaka och njut av tystnaden och underbar egentid.

6. Njut av god mat

Oavsett om du väljer att laga en läcker middag till dig själv eller till dig och din partner eller om du/ni går ut för att äta middag så är god mat en energikälla vi alla behöver.

7. Boka en skön behandling

En härlig massage, en lyxig ansiktsbehandling, en manikyr eller pedikyr (eller varför inte både och?). Boka en behandling som får dig att må bra till kropp och själ.

8. Lär dig nya saker

Vi människor mår bra av utveckling. Lär dig ett nytt språk, gå en massageutbildning, lär dig virka eller varför inte ta en kurs i hur du ska investera ditt sparade kapital. 

Idag finns mängder av kurser att ta direkt på plats hos en utbildare och utbudet av kurser online som du kan studera hemma i lugn och ro i din egen takt har aldrig varit större än nu.

9. Boka tid hos frisören

Man får väl sällan en sådan skön mental nytändning som när man varit hos frisören? Ett enkelt tips men ack så träffsäkert och värdefullt.

10. Spendera tid i naturen

Vi har fördelen av att ha en fantastisk natur i Sverige med en allemansrätt som är helt otrolig. Oavsett om du enbart tar med dig fika och går ut och sätter dig på en stubbe i skogen ett par timmar eller om du sticker iväg för att plocka bär eller kanske tältar en hel helg, naturen ger oss massor av ny värdefull energi.

11. Skaffa ett husdjur

Ett husdjur tar en hel del energi och kräver en del jobb men all den kärlek i retur som exempelvis en hund kan ge är näst intill obeskrivlig. Vill man fortfarande ha myset från mera självständiga husdjur så går det naturligtvis lika bra att skaffa sig en katt eller kanin om man hellre skulle föredra det. Skulle man inte ha möjlighet att skaffa ett eget så kan du se om du kan gå ut och gå med grannens hund, eller be om att bli “kattvakt” åt någon vän. 

12. Skaffa en avkopplande hobby

För många som är stressade så kan en monoton och repetitiv hobby vara avkopplande. Böcker för färgläggning, att lägga pärlplattor och diverse olika handarbeten kan alla vara som balsam för en stressad själ.

13. Fysisk närhet

Krama den och de du tycker om ofta och länge. Fysisk närhet behöver inte enbart handla om sex utan att skeda och gosa med den man håller kär ger också massor av ny energi.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.