Bra magövningar att göra hemma

Bra magövningar att göra hemma

Att träna magen hemma kan bli minst lika effektivt som på gymmet så länge du är koncentrerad och utför korrekt teknik i bra tempo. Här är fem bra magövningar att göra hemma!

Fem bra magöningar att göra hemma:

Magövning 1: Fällkniven
Ligg raklång på rygg med armarna sträckta ovanför huvudet och kontrahera magmuskeln så att fötter och händer möts uppe i luften. Håll emot på tillbakavägen och jobba explosivt uppåt. Tänk på att ha raka ben och armar under hela övningen.

Magövning 2. Russian twist
Sitt på rumpan. Lyft upp benen och luta överkroppen bakåt. För sedan vikten från sida till sida. Tänk på att aktivera magen under hela rörelsen. Övningen går även bra att göra utan vikt.

Magövning 3. Plankan
Ligg på underarmarna och på tårna. Se till att kroppen är rak som en planka och håll en stabil position. Tänk på att inte svanka och sjunka ner i den övre delen av ryggen. 

Magövning 4. Bäckenlyft
Lägg dig på rygg på golvet med böjda ben och lite mer än en axelbredds avstånd mellan fötterna. Händerna längs utmed sidorna för stabilitetens skull. In med magen. Lyft upp bakdelen från golvet och skjut den uppåt. Gå tillbaka till startpositionen. Tänk på att inte spänna ut magen när du går upp. 

Magövning 5. Plankan med benlyft åt sidan
Ligg på underarmarna och på tårna. Se till att kroppen är rak som en planka och håll en stabil position. Lyft ena benet åt sidan. Återgå till startposition och lyft därefter det andra benet åt sidan. Tänk på att inte svanka och sjunka ner i den övre delen av ryggen. 

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras