Box jumps teknik – så här gör du

Box jumps teknik – så här gör du

SportHälsas squat challenge fortsätter och nu har det blivit dags för ännu en utmaning som utmanar både puls och spänst – box jumps!

Hur får man snygga, slanka och starka ben? SportHälsas egen Squat challenge hjälper dig på vägen. Det har nu blivit dags för dag nio och denna övning är egentligen inte en squat – men den är grym för dig om du vill bli bättre i just squats! Box jumps som övningen heter, övar sin explosivitet i ben och höftparti vilket därmed gör dig starkare i nästan alla benövningar. Det är en benövning du kan göra hemma, på gymmet eller utomhus. Allt du behöver är något stabilt att hoppa upp på

Utförande: Stå någon/några decimeter ifrån föremålet du sa hoppa upp på. Böj lätt i knäna och hoppa upp. Tänk på att höften ska sträckas ut helt när du står uppe på boxen innan du kliver eller hoppar ner igen. Knäna ska vara i samma riktning som tårna hela tiden. Börja på en lägre box för att hitta tekniken. Kom ihåg att det blir väldig stora påfrestningar om du väljer att även hoppa ned. Du kan i denna fas ta emot 4 x kroppsvikten i hoppet. Börja därför med att hoppa upp – och kliva ner kontrollerat. 

Dagens Squat challenge: Box jumps så många du hinner på 1 minut x 3. Försök slå din tidigare siffra i varje omgång. Notera det bästa resultatet. Addera till din träning eller kör det som ett separat mini-pass.  

Följ SportHälsa på Facebook för att hänga med i vår challenge. Vi garanterar att du kommer vara rejält mör i ben och rumpa efter varje session! I morgon kommer nästa challenge!

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa:

► 5 vanliga missar vid knäböj
► Så gör du knäböj – rätt teknik och utförande
► Styrkeövningar för starkare ben och rumpa
► 8 veckors träningsprogram med basövningar
► Styrkeövningarna som gör dig till en bättre löpare
► Veckans träningsövning: Armhävningar
► 4 övningar för ökad rörlighet i höft och fotled

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras