Bli en rörelserik familj och träna tillsammans – 8 lekfulla övningar

rörelserik

Vägen till att vara en rörelserik familj går via glädje och gemenskap, men kräver också att vi skapar möjligheterna. Kunskap, lust och trygghet till att röra på sig, samt nycklar för att göra det. Det hjälper Therese Alvéns bok oss med i form av dagliga idéer. Här hittar ni 8 lekfulla övningar ur boken.

Barn gör inte som vi säger – de gör som vi gör och tid tillsammans bygger gemenskap. Har du och din familj svårt att hitta tid för rörelse i vardagen? I den nylanserade boken ”Rörelserik 52 utmaningar som får igång hela familjen” är en praktisk och inspirerande handbok full av olika aktiviteter som du och din familj kan göra tillsammans. Boken hjälper er att hitta nya sätt att aktivera er på och visar att det varken behöver vara komplicerat, dyrt eller tidskrävande att röra på sig. Här hittar du en av alla roliga utmaningar ur boken.

Bli en rörelserik familj och träna tillsammans – 8 lekfulla övningar

Här får ni 8 lekfulla övningar med mycket rörelseglädje och närkontakt. Skapa härlig stund tillsammans med familjen där ni både får effektiv träning och jobbar på ert samarbete på en och samma gång.

Så gör ni

Kör igenom träningspasset tillsammans. Våga utmana er själva och varje skratt ger er en extra skön effekt, så se till att dra på smilbanden! Här finns både poängövningar med mer tävlingskänsla samt övningar med mer samarbete i fokus. 

Värm upp kroppen med valfri kull-lek. Testa sedan alla övningarna så att alla får prova innan ni kör igång själva passet. Jobba därefter 60 sekunder i varje övning och vila så länge ni behöver däremellan.

Övningar

1. Balans med fot mot fot. Höger hand håller i den andras högra hand. Byt sedan ben och händer och upprepa. 

2. Pressa varandra framåt. Håll händerna mot motståndarens axlar med en linje av något slag mellan er. Pressa och se vem som kommer över linjen flest gånger.

3. Nudda varandras underben. Räkna varje träff samtidigt som du själv undviker att bli träffad. 

4. Höfthållande löpning. Den främre springer framåt, medan den bakre håller emot på höften och följer försiktigt med framåt. 

5. Snabba knäuppdrag. Håll med raka armar händerna mot kompisens axlar samtidigt som du står stadigt med ena benet bakåt för att hålla balansen och hålla kroppen stilla. Kompisen lutar sig framåt så kroppen går snett uppåt från fötterna och driver på med höga knän. 

6. Situps mittemot varandra med klapp. Gör er situp samtidigt och varje gång ni kommer upp klappar ni varandras händer.

7. Planka med klapp på den andres händer, samtidigt som du själv försöker undvika att träffas av motståndarens hand. 

8. Ryggliggande rumplyft. Båda ligger på rygg med benen upp mot varandra. Lyft rumporna fram och tillbaka så att de byter plats med varandra.

Nivåer

  1. Träna 3 av övningarna tillsammans
  2. Träna 5 av övningarna tillsammans
  3. Träna 7 av övningarna tillsammans

Ha så roligt!

I Rörelserik 52 utmaningar som får igång hela familjen får ni varje vecka en ny aktivitet som inspirerar till rörelse, antingen inomhus eller utomhus. Boken innehåller olika svårighetsgrader som kan anpassas efter åldern på barnen, från den minsta till tonåringen.

”Allt du behöver är en kropp och en vilja att må bra nu och i framtiden. Och kanske framför allt, en vilja att inspirera barn i din närhet till rörelseglädje för att ge dem de bästa förutsättningarna för ett långt och friskt liv.”

Du hittar Rörelserik bl.a. på Adlibris eller Bokus för 199 kr. Samtidigt som du får massor av inspiration och konkreta lösningar för ett rörelserikt liv bidrar du till Cancerfonden dit pengarna går.

Prova-på-pass under Allt för Hälsan 8-10 november 2019

Under Allt för Hälsan-mässan i Älvsjö är du och dina barn välkomna att prova på lekfulla pass med övningar ur boken. Barn upp till 14 år går in gratis i vuxens sällskap. Mer information kommer inom kort.

Rörelserik 52 utmaningar som får igång hela familjen är skriven av Terese Alvén och färdigställt av hennes vän Jane Haglund som tagit bilderna. Terese är träningsprofilen bakom bloggen sparkibaken.se, som i över 20 år inspirerade människor till ett hälsosamt liv utan pekpinnar, men med mycket rörelseglädje. Det här blev hennes femte och sista bok efter sin bortgång i cancer sommaren 2019. Saknad av många, men aldrig glömd, mycket tack vare sina inspirerande böcker! ♥

Bilder: Jane Haglund, som också är den som hjälpt Terese att färdigställa boken.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras