Är det nödvändigt med proteinpulver?

Är det nödvändigt med proteinpulver?

Hur nödvändigt det är med proteinpulver råder det skilda meningar om. Medan vissa hävdar att det räcker med en varierad och balanserad kost för att få i sig tillräckligt med protein, menar andra att proteinpulver är nödvändigt om man tränar aktivt och vill uppnå ett specifikt träningsresultat. Träningsfysiologen Per Frank reder ut de vanligaste myterna om proteinpulver.

Proteinpulver

Proteinpulver är en sportprodukt som innehåller alla aminosyror kroppen behöver. Det finns flera sorters proteinpulver. Den vanligaste sorten är gjord på vassle (whey på engelska) som finns i mjölk och är en biprodukt av osttillverkning. Vassleprotein tas snabbt upp av kroppen och är därför populärast bland personer som tränar aktivt.

Personer som är laktosintoleranta eller allergiska ska inte dricka mjölkbaserat proteinpulver. Beroende på graden av laktosintolerans kan laktosintoleranta dricka mjölkbaserade proteinpulver som innehåller laktas, detta är dock inget för allergiker. Det har också tagits fram proteinpulver som är gjorda på andra råvaror som exempelvis soja.

För en person som äter en varierad och balanserad kost är det inga problem att få i sig rätt mängd protein. Men något som ofta inte nämns är att protein håller olika hög kvalitet. För personer som tränar aktivt och som vill uppnå en viss effekt är kvaliteten desto viktigare. Bra protein återfinns främst i animaliskt protein som kött, fisk och fågel. Men för den som tränar är det svårt att få i sig rätt mängd högkvalitativt protein enbart via kosten. För dem kan därmed proteinpulver vara ett bra komplement.

Protein med hög kvalité
Kroppen klarar sig inte utan protein och genom att äta enligt Konsumentverkets matsedel, som tagits fram i samarbete med Livsmedelsverket, får man i sig tillräckligt med både näringsämnen och protein. För de som tränar hårt och vill uppnå ett specifikt resultat med sin träning, kan det dock vara svårare att få i sig tillräcklig mängd protein av rätt kvalité. Protein klassas som låg- eller högvärdigt. När det kommer till träning vill man åt det högvärdiga proteinet eftersom det innehåller en komplett aminosyraprofil, det vill säga en tillräcklig mängd av samtliga byggstenar musklerna behöver. Det högkvalitativa proteinet återfinns främst i animaliskt protein som kött, fisk och fågel samt, i de vanligaste och flesta, proteinpulver.

– Det är bra att det finns riktlinjer för en hälsosam och balanserad kost. Däremot kräver det ganska mycket disciplin och tid. Många har därför svårt att få ihop det med arbete, träning, socialt liv och familj. Då är proteinpulver ett väldigt smidigt alternativ. Det viktigaste är att man handlar sina sportprodukter och kosttillskott från seriösa aktörer. Detta då det finns produkter vars innehåll inte kontrollerats eller att de inte innehåller just det högkvalitativa proteinet, säger Per Frank, Produktutvecklare på Gymgrossisten och doktor i träningsfysiologi, i ett pressmeddelande.

Tre vanliga myter om proteinpulver:

Proteinpulver är onödigt, det innehåller inga ämnen som kroppen behöver
Sant och falskt. Eftersom det högkvalitativa proteinet återges i få livsmedel kan det vara svårtatt få i sig rätt mängd av just det. Då är proteinpulver ett smidigt och effektivt komplement till den vanliga kosten.

Proteinpulver har ingen direkt påverkan på träningsresultatet
Falskt. Proteinpulver är inte ett måste om man vill bli muskulös och stor. Däremot kan proteinpulver underlätta för en person som tränar aktivt att uppnå önskat träningsresultat effektivare. Det krävs då att man intar rätt sorts protein vid rätt tillfällen. Eftersom omsättningen av protein ökar både under och efter träning, bör man inta extra protein i samband med träningen. Enligt Sveriges Olympiska Kommittés rapport ’Kostrekommendationer för elitidrottare’ behöver en person som utövat hård fysisk aktivitet få i sig cirka 10 gram protein omedelbart efter träningspasset för att accelerera proteinuppbyggnaden samt för att främja återhämtning och träningseffekt.

Proteinpulver är dyrt
Falskt. Det är självklart bra att äta efter Livsmedelsverkets rekommendationer. Och när det kommer till proteinintag är rekommendationen 15-20 procent av det totala dagsintaget av energi. För personer som tränar aktivt kan det dock vara både krångligt och dyrt att få i sig det rekommenderade dagsintaget av högvärdigt protein enbart genom den vanliga kosten. Då kan en sportdryck i form av proteinpulver vara ett smidigt, effektivt och billigt komplement till kosten för att säkerställa att man får i sig dagsintaget av högvärdiga proteiner.

Dock är det många som inte känner till hur man ska räkna för att få fram rätt mängd. Låt säga att Oskar är 30 år, väger 75 kg, är 180 cm lång och tränar 3-5 gånger i veckan med syfte att bygga muskler. Då behöver han 224 gram protein per dag. För att Oscar ska få i sig den rekommenderade mängden högvärdigt protein (224 gram) genom exempelvis kyckling behöver han äta 974 gram kyckling. Kostnaden för det är 88 kr, medan motsvarande mängd i proteinpulver kostar 29 kr, det är alltså tre gånger så dyrt att äta samma mängd kyckling som att dricka proteinpulver.

 

Läs mer: Proteinrika livsmedel för mer muskler

 

Foto: Petter Arvidsson
Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras