9 myter om träning

9 myter om träning

Det går att punktförbränna fett, jag blir stor av styrketräning och slutar jag styrketräna blir jag tjock. Eller? Vi reder ut nio vanliga myter om träning.

9 myter om träning:

Myt 1: Jag är för gammal för att styrketräna
Ny forskning visar att styrketräning är det mest effektiva sättet att tänja på åldrandet. Det går inte att undvika att muskelstyrkan försämras men genom rätt sorts styrketräning kan du öka både din muskelvolym och livskvalité.  Läs mer: Tänj på åldrandet med power training 

Myt 2. Stretching hjälper mot träningsvärk och skador
– Om man stretchar före en träning, så kan man till och med bli sämre. Titta på en höjdhoppstävling till exempel, du skulle aldrig se någon där stretcha före tävlingen, eftersom muskeln blir sämre på att hoppa då. Och det finns ingenting som tyder på att det skulle hjälpa mot träningsvärk eller skador. Och det andra med stretchningen är väl att det inte verkar finnas några bevis för att effekten efter stretchning håller i sig, säger Mikael Mattsson, idrottsfysiolog vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm.

Myt 3: Jag måste träna minst en halvtimme för att träningen ska ge någon effekt
Absolut inte. HIIT-pass (high intensity interval training) är normalt mellan tre till tjugo minuter. Forskning visar att HIIT bland annat förbättrar hjärtats pumpkapacitet och därmed den maximala syreupptagningsförmågan. HIIT verkar också vara nyttigt för blodkärlen som blir fler och vidgas i de muskler man tränar, vilket leder till lägre blodtryck. Kroppen blir även bättre på att balansera svägningar i blodsockret. Exempel på HIIT-pass är intervaller och tabata-pass. Läs mer i boken ”Hälsa på recept”, av Anders Hansen och Carl Johan Sundberg.

Myt 4. Jag blir tjock om jag slutar styrketräna
Muskler och fett är två skilda kroppsvävnader. Muskler kan därmed inte omvandlas till fett. Däremot kan det upplevas att kroppen lägger på sig mer fett eftersom muskelmassan blir mindre och förhållandet mellan muskler och fett förändras.

Myt 5. Energiförbrukningen påveraks inte av hur vältränad jag är
Jo, absolut. Hur mycket energi som förbrukas i vila beror främst på hur mycket muskler man har. Detta eftersom muskler kräver mer energi än fett. Läs mer här.

Myt 6. Kvinnor blir ”stora” av styrketräning
Allt fler kvinnor börjar inse att styrketräning inte gör dem okvinnliga och stora, men fortfarande är det många som är rädda för att ta i och lyfta tyngre vikter. För att bli stor och grov krävs otroligt mycket tid och träning. Kvinnor har sämre förutsättningar än killar för att bygga muskler. Några styrkepass i veckan kommer därför inte göra dig stor och okvinnlig.

Myt 7. Man måste äta inom en timme efter avslutat träningspass
– Ofta så hart man ju ätit något någon timme innan och man klarar sig utmärkt på vanliga maten när man kommer hem. Det ger ingen bättre effekt för att man sätter i sig protein och kolhydrater direkt efter träning. Däremot så är det så att elitidrottare som tränar flera gånger per dag, har nytta av att snabbt äta något efter varje träningspass, säger Mikael Mattsson, idrottsfysiolog vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm.

Myt 8. Det går att punktförbränna fett
Att köra hundratals situps och flera minuter av plankan gör inte att du punktförbränner fett på magen. Däremot blir du givetvis starkare och kan få tydligare muskler.


Myt 9. Styrketräning gör mig till en sämre löpare

Tvärtom. En viss mängd styrketräning är positivt för alla konditionsidrottare. Styrketräning kan stärka utsatta muskler och leder, och därmed minska risken att drabbas av överbelastningsskador. Kroppens tålighet byggs upp vilket gör att den klarar av konditionsträningens ständiga nötning bättre. Läs mer: Styrkeövningarna som gör dig till en bättre löpare

 

Foto: Harald Steiner

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras