7 enkla sätt att bli av med semesterkilona

7 enkla sätt att bli av med semesterkilona

Har det blivit lite för mycket av det goda under semestern? Ingen panik – skippa ångest och stress över att jeansen stramar. Här är sju hälsosamma och enkla sätt av bli av med semesterkilona.

 

1. Lista dina rutiner. Vad som har orsakat viktuppgång under semestern är individuellt. Vanligtvis är några extra kilon ett resultat av mer (ohälsosam) mat, mindre träning, mer alkohol och sötsaker. Identifiera vilka mindre goda vanor du har haft under semestern och vilka du behöver införa i stället. 

2. Rensa ut skräpmat. Ut med skräpmaten och in med riktig mat. Har du inga sötsaker, hamburgebröd, färdiga dressingar och röror hemma utsätter du dig inte lika enkelt för frestelser. Har du bra mat hemma kommer du också äta bra mat, enkel ekvation! 

3. Laga maten själv och ta med matlåda. På så vis har du koll på vad du får i dig och kan lättare styra portionens storlek. Restaurangbesök leder ofta till att man får i sig något som inte var planerat, vare sig det handlar om dolda tillsatser, skräpmat, alkohol eller en söt dessert. Drick vanligt vatten till samtliga måltider för att undvika onödiga kalorier.

Läs mer: Toppa formen på 30 dagar

4. Gör en mat- och shoppinglista. Planera in måltiderna och gör det enkelt. Skriv upp vad du ska handla innan du går till affären och handla aldrig hungrig! Hunger i kombination med att inte veta vad som ska inhandlas är bäddat för onyttiga impulsköp. 

Läs mer: Så gör du smarta val i affären

5. Drick tillräckligt med vatten. Sug efter mat eller sötsaker kan ibland vara ett tecken på att du egentligen är törstig. Se till att ha en flaska vanligt vatten vid din arbetsplats. 

6. Kom igång med träningen. Känns det trögt att börja lyfta vikter på gymmet kan du mjukstarta och börja träna hemma med egen kroppsvikt. Ta promenader och tänk på vardagsmotionen, den glöms ofta bort. Promenera en kvart på lunchen, cykla eller gå till jobbet om det är möjligt. Låt benen jobba och skippa hiss och rulltrappa!

Läs mer: Så kommer du igång med träningen – och behåller motivationen

7. Sov tillräckligt och stressa inte. Slut på sena semesternätter! Kroppen behöver återhämta sig mellan varven för att fungera optimalt och för att orka prestera maximalt.

Text: Redaktionen

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.