6 tips för att komma igång med träningen

Träningsövningar som vässar backformen

Behöver du komma igång med regelbunden motion? Läs då SportHälsas sex tips hur du motiverar dig till att ta det första steget.

1. Börja smått
Om det känns väldigt tungt att börja träna, eller om du har den klassiska ursäkten att du inte har tid – börja med små förändringar. Ta några snabba, längre promenader i veckan. Gå dagligen några vändor i en längre trappa så att det känns ordentligt i benen. Promenera till mataffären och bär kassarna hem. Använd fantasin.

2. Kom igång tillsammans
Det är lättare att börja träna igen om du har en partner – någon som kan ge dig lite dåligt samvete eller extra push när du behöver komma upp ur soffan. Hitta därför någon som är motiverande och inte någon som du själv i slutänden måste släpa till motionspasset.

3. Integrera saker som du tycker om i träningen
Har du bollkänsla? Börja med att träna något som innehåller boll. Älskar du musik? Gå på något roligt pass med musik, eller ta med dig en mp3-spelare när du tränar. Har du bra koordination? Gå på ett danspass, eller testa aerobics.

4. Lägg om kosten
Om du börjar äta nyttigare och därmed är noggrann med att till exempel äta frukost och nyttiga mellanmål kommer du att få mer energi. Bara känslan att äta nyttigt brukar göra att motivationen att även röra sig ökar.

5. Köp nya träningskläder
Kan låta som ett märkligt tips, men på samma sätt som att man knappt kan bärga sig att få gå ut och ta sig ett glas vin när man köpt en ny tjusig helgoutfit, kan nya träningskläder betyda det lilla extra för att få igång motivationen.

6. Träna före jobbet
Om du alltid känner dig för trött för att träna efter jobbet, hoppa då över det sista TV-programmet och gå och lägg dig en timme tidigare på kvällarna. Kliv sedan upp lite tidigare och träna före jobbet. Du kommer att bli överraskad vilken energi det ger under hela arbetsdagen.

Skribent: Roger Folkhage

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras