6 livsmedel med oförtjänt dåligt rykte

Att skrämselpropaganda funkar har såväl media som matvaruproducenterna snappat upp. Såklart vi vill hålla oss så starka och friska som möjligt, därför också lätt att locka med rubriker om alternativ till livsmedel som ”hotar vår hälsa”. Ofta helt i onödan. Här krossar vi myterna om 6 livsmedel med oförtjänt dåligt rykte.

På samma sätt som vi vill ge dig så mycket kunskap som möjligt om träning utan lurendrejeri och quickfix vill vi göra det med kost. Att äta varierat och lite av varje kommer du långt med och många livsmedel är betydligt hälsosammare än de påstås. Dessutom kan själva rädslan i sig vara värre än innehållet i maten i vissa fall.

Som vanligt är det ofta personligt vad som är hälsosamt eller inte. Mängd är också en parameter att ta hänsyn till och ibland kan även själva framställningen av en produkt påverka näringsvärdet, men i den här artikeln belyser vi 6 livsmedel som vi anser ha fått ett oförtjänt dåligt rykte.

6 livsmedel med oförtjänt dåligt rykte

1. Mjölk

Mjölk anses förkorta livet och rädslan för dess innehåll av laktos har ökat markant – även hos icke laktosintoleranta. Kroppen bryter ner laktos till de enkla sockerarterna glukos och galaktos, det är den sistnämnda som tros vara boven som ökar den oxidativa stressen i kroppen och därmed åldrandet. Faktum är dock att Svenskarna är bland världens mjölktåligaste folk och laktos i mindre mängder (upp till två glas om dagen) är inte något att oroa dig för.

Det finns ingen anledning att sluta dricka mjölk helt om du gillar det och inte får problem med magen. Mjölk innehåller bra näringsämnen, bland annat protein, kalcium, jod, fosfor, vitamin B12 och riboflavin. Det är dessutom berikat med vitamin D, viktigt att få i sig speciellt vintertid. Dock är det som med det mesta – lagom är bäst!

2. Ägg

Ägg, eller egentligen äggulor, anses innehålla en oroväckande hög halt kolesterol. Detta stämmer, men det finns inga tillförlitliga studier på människor som visar att det har en negativ hälsoeffekt. En förklaring varför kolesterolet inte är farligt kan vara att kroppen producerar detta själv, så om du äter mer kolesterol dras den egna produktionen ner och tvärt om.

Ägg är istället bland det mest näringstäta du kan äta, med praktiskt taget alla essentiella ämnen förutom kalcium och C-vitamin. Det är även en bra källa till D-vitamin.

3. Potatis

Trenden har länge varit att äta mat med låg kolhydratshalt och lågt GI-värde, men för dig som tränar är det mer eller mindre betydelselösa skillnader på GI-värdet jämfört med andra kolhydratkällor. Potatis mättar bra och är dessutom förhållandevis kalori- och kolhydratsnålt. 100 gram potatis innehåller bara drygt 80 kcal och 18 g kolhydrater jämfört med okokt ris och pasta som innehåller cirka 350 kcal och 70–75 g kolhydrater.

10 fördelar med potatis får du här.

4. Nötter

Många har koll på att nötter är nyttiga, men är rädda att äta dem på grund av sitt höga kaloriinnehåll – därmed för att du kan gå upp i vikt av dem. Det stämmer att du går upp i vikt när du äter mer kalorier än vad du gör av med, men det finns ett antal studier som påvisar att nötter inte ger någon viktuppgång eftersom de mättar så bra. Och blir du mätt drar du automatiskt ner på kaloriintaget av annat.

kaffesump

6. Kaffe

Vid en dos upp till 3-4 koppar kaffe per dag har kaffe ingen skadlig effekt. Dessutom medför koffein flera positiva hälsoeffekter som får allt mer stöd i forskning, t.ex. effekter på äldres kognitiva förmåga, Parkinsons sjukdom, diabetes typ 2 och Alzheimers sjukdom. Dessutom innehåller kaffe antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler.

6. Frysta grönsaker

Grönsaker har alla koll på att är hälsosamt, men ryktet går att frysningen förstör näringsämnena. Det är dock helt tvärtom. Frysta grönsaker innehåller ofta mer näring än färska eftersom de plockas när de är mogna, då näringsinnehållet är som bäst. Färska grönsaker plockas däremot långt tidigare för att hålla längre i butiken och innehåller därför mindre näring än de frysta.

Noja mindre och ät lagom av det mesta – bästa riktlinjen för god hälsa!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras