5 hälsoråd från Annika Sjöö – så blev jag av med min ballongmage

Annika Sjöö

Annika Sjöö är ett bekant ansikte i TV-rutan. Från professionell juniordansare till tre säsonger av Let’s dance med en vinst tillsammans med världens starkaste man, Magnus Samuelsson. Hon var även personen som fick lära Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel deras bröllopsvals. 2016 tog hon över programserien ”Du är vad du äter” där hon coachar människor till bättre hälsa med kost- och träningsråd. Här gästar hon SportHälsa och besvarar våra frågor!

Annika Sjöö

Fem frågor med Annika Sjöö

1. För många av oss så finns det dagar som är mer motiga än andra. Hur tänker du för att få träningen gjord ändå?
– Sådana dagar har vi alla! Antingen acceptera läget och istället planera in nästa träningspass eller göra det ändå. Ibland behöver vi göra saker bara för att vi vet att det är bra för oss. Det är ju sällan vi ångrar ett träningspass.

2. Tipsa om 3 roliga träningsformer som kan motivera den som vill börja träna.– Hitta en träningsform som du tycker är kul! För tycker du något är kul så vill du göra det oftare och det blir lättare att gå dit! Alla gillar inte samma saker. Ett tips är att testa sig fram. Själv föredrar jag löpning, dans och crossfit.

3. Vad tror du är den vanligaste ”fällan” att hamna i, när det handlar om kost och träning?
– Jag tror det är när vi tänker ”all or nothing” eller endast ”svart eller vitt”. Vi går ut för hårt och ska förändra allt på en gång och när vi inte lyckas så tappar vi lätt motivationen. Hitta något som funkar för just DIG långsiktigt! Att istället för att ställa frågan ”får jag äta det här?” ändra till ”vill jag äta det här?”. Ett aktivt val tror jag på.

4. Hur många mål per dag tycker du att man bör äta?
– Jag tycker det är jätteindividuellt. Om du kan lära känna dina sanna hunger – och mättnadssignaler så tror jag du kommer långt. Vissa funkar med 3 mål om dagen, andra behöver fler. Jag tror det är något vi också lär våra kroppar. Jag tror exempelvis inte att våra förfäder åt var 3:e timma på regelbundna tider, utan när det fanns tillgång till mat.

5. Vad tycker du om dieter, såsom LCHF, Gi och 5:2?
– Om det funkar för personen i fråga så har jag inget emot det! Jag själv äter ca 80% paleokost (även kallad stenålderskost) som egentligen inte är en diet utan med fokus på ren och naturlig mat. Min ballongmage efter måltider försvann med hjälp av denna kost.

– Gör något lite annorlunda idag jämfört med igår!

Motivation kommer oftast inte av sig själv utan av att vi gör något. Och när vi gör något tillräckligt ofta så kommer resultaten och då kommer även motivationen. Resultat föder motivation!


alice kleiva

Av Alice Kleiva

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras