4 tips för att minska stress och slappna av

Stress är en av de största sjukdomarna genom tiderna och den lurar överallt. Vare sig det är på jobbet eller i privatlivet verkar världen snurra allt fortare och stunder av lugn och ro blir allt mer sällsynta. Men det är viktigt att hitta en balans i den stressiga vardagen för att bevara hälsan och klara av framtida krav. Följande fem tips är perfekta för att ta en paus från stressiga livsvillkor och söka lite distraktion.

Idrott är hälsosamt, men ibland kan man njuta av det som åskådare. Fans associerar positiva händelser med sina favoritlag eller idrottare, så att titta på en fotbolls- eller tennismatch från soffan har en enormt avkopplande effekt. Och för att det ska bli lite stressfritt kan du placera insatserna helt tillfälligt och använda odds hos snabbare utbetalning. Detta ökar chanserna att vinna några euro om du reagerar snabbt.

Men även om du inte vinner är det roligt att spela. Tävlingen med sig själv och sina egna förutsägelser är inte stressande, men den distraherar från vardagsstressen och gör det roligt i det egna vardagsrummet. Om du inte gillar att roa dig ensam kan du också njuta av sportevenemang tillsammans med vänner hemma och bli underhållen långt bort från all vardagsstress.

4 tips för att minska stress och slappna av

1. Promenader i naturen rensar sinnet

Naturen är ett av de viktigaste områdena när det gäller att lindra stress och slappna av. Träning eller bara en promenad minskar stresshormonerna som ständigt driver kroppen att prestera sitt bästa. När vi är stressade producerar kroppen stora mängder kortisol, vilket förändrar hela ämnesomsättningen. Pulsen stiger, blodtrycket skjuter i höjden och organismens försvarshållning skapar spänning och en ständig beredskap att fly.

När man går förändras nivån av budbärare i kroppen, endorfiner och serotonin frigörs, lyckohormoner som ger avslappning och lindring. Den vidsträckta utsikten över naturen har en lugnande effekt som gör att man kan hämta ny kraft för framtida krav.

2. Digital avgiftning ger en känsla av frihet

De flesta människors liv domineras av digitala enheter. Vi är ständigt nåbara, smarttelefonen ringer med varje nytt e-postmeddelande, det finns ständigt nyhetstidningar som vill berätta om de senaste nyheterna från hela världen. Den genomsnittliga personens skärmtid är tio timmar per dag, vilket är alldeles för mycket för att helt enkelt stänga av den. Digital detox innebär att helt enkelt stänga av all tillgång till den digitala världen för att komma in i det här och nu.

När smarttelefonen är avstängd, tv:n står i standby-läge och den bärbara datorn är stängd börjar många människor känna en frihetskänsla eftersom de inte längre behöver ta itu med den dagliga strömmen av nyheter och meddelanden. Istället är det värt att läsa en bra bok, sitta på balkongen och titta upp mot himlen eller fördriva tiden med ett pussel.

3. Stressreduktion med yoga – ett beprövat sätt att uppnå en optimal balans mellan arbete och privatliv

Yoga är inte bara för kvinnor och inte heller en sport för gamla människor. De fysiska övningarna är inte i första hand avsedda att öka konditionen, utan för att uppnå självkontroll och avslappning. Yogan är inte inriktad på prestation, man strävar inte efter perfektion, så alla kan delta. Målet med yoga är att lugna ner tankeströmmen och aktivt uppfatta ögonblicket.

Målet är att skapa en koppling mellan andning och rörelse, mellan kropp och själ. Blicken riktas inte utåt mot den snabba världen, utan inåt mot de egna behoven. Yoga är en värdefull del av mindfulness, som vi uppfattar alldeles för lite av oss själva.

Andliga övningar frigör oss och ger oss styrkan tillbaka för att överleva i ett prestationsinriktat samhälle. Det behöver inte vara komplicerade övningar; med hjälp av videoinstruktioner på YouTube eller lämpliga DVD-skivor kan även nybörjare använda yoga för att slappna av i vardagen. Det behövs inget annat än utrymme och tid för att hitta en grund inom sig själv med hjälp av enkla och mer komplexa figurer.

4. Omorganisera sina egna prioriteringar

Alla vill ha något, chefen ber om övertid, kollegan vill ha hjälp med ett projekt och den bästa vännen vill veta om barnen kan tas om hand efter skolan. Många människor tenderar att säga ja till alla önskemål från sin omgivning och glömmer bort sina egna behov. När kaoset går överstyr och kraven blir för stora är det dags att omvärdera sina prioriteringar och lägga till ordet ”nej” i sitt ordförråd.

Att hjälpa andra människor är en stor gest som inte sällan värderas alldeles för lågt. Men de som hjälper andra till självuppoffring och försummar sig själva i processen kommer i längden att utsättas för ständig stress, med stora konsekvenser. Det lönar sig att för en gångs skull se till sina egna behov och undvika multitasking-situationer.

Det är inte möjligt att arbeta övertid och samtidigt arbeta med ett projekt för en kollega. Det är inte möjligt att göra läxor med sina egna barn efter en lång arbetsdag eller bara ta ett bad när den bästa vännens barn måste tas om hand till sent på kvällen. Det är bra och viktigt att hjälpa till, men om förhållandet mellan erbjudandena om hjälp inte är balanserat innebär det stress, vilket kan göra människor allvarligt sjuka.

Slutsats: Minskad stress förbättrar din egen hälsa och dina prestationer

Det finns positiv stress som driver oss människor att prestera vårt bästa och som ser till att vi har tillräckligt med kraft för att klara av våra uppgifter. Denna stress kallas eustress, men det finns också s.k. distress. Den är negativ, den gör oss sjuka och ser till att kropp och själ försvagas efter ett tag. Om vi inte lyckas minska den genom avslappning får det stora konsekvenser för vårt eget välbefinnande. Även utbrändhetssjukdomar är tänkbara vid permanent stress, så avspänningstips är inte bara en möjlig lösning, utan en skyldighet att skydda sig själv och sin egen hälsa. Avslappning kan också vara mycket individuellt; den som gillar att spela ett dataspel för att slappna av gör något bra för sig själv lika mycket som den som föredrar att ta ett avslappnande bad.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.