3 helkroppsövningar med gummiband – veckans träningsfilm

3 helkroppsövningar med gummiband – veckans träningsfilm

Gummiband, träningsband, Super Rubber Band, Fitness Band.. det finns lika många namn som övningar med detta populära redskap. Ett av de billigaste och smidigaste som finns att ha med på din resa, för utomhus- eller hemmaträning, men även på gymmet. I veckans träningsfilm visar jag 3 övningar med ett bredare och hårdare gummiband än de med handtag. Häng med!

Gummiband av den här kraftigare sorten är perfekta hjälpmedel om du till exempel vill öva upp din styrka i att göra fler chins. För att få den lilla extra hjälpen, men att ändå kunna jobba med samma muskler och rörelser som vid chins utan. Men det går även att använda gummibandet som motstånd för kombinationsövningar där hela kroppen tränas i flera av våra grundrörelser. Haka på och prova om du har ett gummiband hemma eller på gymmet!

3 kombinationsövningar för hela kroppen med gummiband

1. Knäböj + spark åt sidan

2. Utfallssteg bakåt + axelpress

3. Hög rodd + bålrotation

Upplägg: Gör 10 av varje övning/sida x 3 med 1 minuts vila mellan varje varv.

 

Lycka till om du testar och missa inte att följa oss på Facebook för mer inspiration!

 

Text och film: Anna Lissjanis, personlig tränare och Content Manager här på SportHälsa.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras