11 hälsosamma tips för att gå ner i vikt

Det finns många olika produkter på marknaden som lovar snabb viktnedgång. Men hur bra fungerar dessa egentligen? ”Om det låter för bra för att vara sant så är det troligtvis det”, säger kostvetaren Camilla Roa Cortés, som i stället ger 11 hälsosammare tips för att gå ner i vikt.

Vill du av något skäl gå ner i vikt? Om det är för att “beach 2018” närmar sig kan jag redan nu säga att det blir svårt att motiveras av det i mer än en vecka. Sätt dig ned och fundera ut ett annat mål, om du ens mår bättre av att gå ner i vikt? Läs gärna “sanningen om vikt och kroppsfett”.

Det finns så många olika produkter på marknaden som lovar snabb viktnedgång. Men – om det låter för bra för att vara sant, så är det troligtvis det. Du kan inte rasa i vikt av att ta ett bantningspiller, du får inte magmuskler av att sätta på något sauna-bälte och sedan sätta dig ned och titta på tv. Det funkar inte så.

Att vilja gå ner i vikt och att lyckas på ett hälsosamt sätt gå ner i vikt är svårt, men nu till den positiva delen. Den del som jag vet funkar. Detta är några av mina bästa tips för att lyckas gå ned i vikt.

11 hälsosamma tips för att gå ner i vikt

1. Gå långa promenader i olika tempon
Gå cirka 12 000 steg per dag. Jag skrev tidigare ett inlägg om alla hälsofördelarna som kommer med regelbunden motion som promenader. Jag lovar er, närmare hokus pokus än så här kommer du inte.

2. Ät lite mindre än du gör av med
Ät regelbundet – frukost, lunch, middag och ett eller två mellanmål. Du ska sträva efter att ligga på ett kaloriunderskott på cirka 500 kcal per dag. Börja med att räkna ut vad du gör av med på en dag subtrahera 500 sedan är du good to go.

3. Det är helt okej att magen kurrar lite
Missförstå mig inte – du ska inte svälta. Men att magen kurrar betyder inte alltid att du är hungriga.

mellanmål

4. Träna rätt
Hitta en träningsform som du blir glad av. Som gör att du inte vill hoppa över träningen, utan ser fram emot den.

 5. Hitta träningskompisar som gör dig glad
När det enda du vill är att lägga dig i soffan och käka chips, kommer du att sättas i en position där du överväger att hoppa över ett träningspass. Då är det bra att komma ihåg att du har någon eller några som väntar på dig. Som behöver din motivation och som i gengäld ger dig motivation.

6. Sätt upp rimliga mål och delmål
Veckomål, månadsmål, viktmål, hälsomål etc. Jag vill gå ned 0,5 kg på en vecka. Jag vill gå ned 2 kg på en månad. I slutändan är detta samma mål, men första veckan kanske du går ned 0,9 kg och vecka tre 0,1 kg. Veckomålet uppnås inte vecka 3, men du vet att månadsmålet kommer att uppnås.

Varannan svensk uppfattar sig själv som överviktig7. Väg dig inte varje dag
Det blir lätt ett otroligt fokus på vågen. Åter igen – läs gärna “sanningen om vikt och kroppsfett” och glöm inte att fokusera på hur du mår. Hur mår du av att inte äta chips och godis varje dag? Hur är energin när din tallrik börjar fyllas med mer och mer grönsaker? Skriv ned dina tankar och känslor.

8. Mät dina framgångar
Fram med måttbandet, en anteckningsbok och en penna. Mät själv eller be någon mäta din omkrets.

9. Träna hårt när du tränar
Att vara på gymmet 2 timmar betyder sällan att vi tränar hårt i 2 timmar. Det är helt okej att sms:a lite, kolla Facebook, kolla Instagram, vara lite social och snacka lite med halva gymmet. Helt okej. Men kom inte hem sen och tro att du måste ha lite extra mat för du “tränat” i 2 timmar.

10. Det är inte undantagen som spelar roll i slutändan
Om du gjorde ett undantag någon gång och unnat dig något extra, acceptera det och gå vidare. Allt är inte förstört. Ska du hålla på i flera månader så är detta det lättaste och bästa sättet att hålla motivationen uppe. En gång i månaden tycker jag är för lite. En gång i veckan eller en gång varannan vecka tror jag är bäst. Men testa dig fram. Att unna sig något behöver heller inte bara handla om mat.

11. Acceptera tanken att det kommer att bli svårt – och njut
Glöm inte bort det allra viktigaste – att njuta av dina framgångar! Var stolt över dig själv och det du åstadkommer. Du kommer att känna att du ställs inför nästa oövervinnerliga uppförsbackar men sedan kommer nedförsbacken, jag lovar!

 

 

 

Text: Camilla Roa Cortés, kostvetare.

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras