10 saker styrketränande tjejer gör – och skäms för

10 saker styrketränande tjejer gör – och skäms för

Vissa har tränat hela sitt liv och är sjukt bekväma med sin kropp medan andra är nybörjare som sakta börjar ta del av ett helt nytt sammanhang med en ny identitet som ”en av de starka”.

Hur gör man alla olika övningar? Vad ska man med den där märkliga prylen till? Och varför råstirrar alla på mig? Det kanske är obekvämt den första gymbesöket och det far en del tankar genom huvudet på vägen mot toppformen och att vara en av de som behärskar övningarna och vikterna.

Men det här är förstås tankar du aldrig skulle erkänna högt. Det här är 10 saker du gjort under din tid på gymmet:


1. Du lastar på för tunga vikter för att visa att du inte är svag – och sedan ångrar du det. Djupt.

Du hoppas ingen ser när du fått tvärstopp och tvingas lasta av skiva efter skiva för att istället lägga på lättare än vad ditt ego trodde. Du vill ju inte vara en av töntarna som står med en enkiloshantel i varje hand i timtal.

2. Du tar de stora viktplattorna i stället för de små för att se starkare ut.

Vissa vikter är små och tunga. Andra är stora och breda, men mycket, mycket lättare. Du väljer sistnämnda och öser på med så många som möjligt. Speciellt om du ska uppdatera din träning i sociala medier. Taget fram- eller bakifrån, förstås. 


3. Du ”klagar” på valkarna i händerna

Egentligen är man sjukt stolt över dem. Och eftersom få känner dem måste du visa upp dem genom att i ett förklätt berömfiskande beklaga sig över hur stora och många de är. Ju mer upprivet a la crossfit desto bättre. Och blåmärken. Det är svintufft ju!

4. Du rådissar andras teknik – men bara i ditt huvud.

Det är klart du har bättre koll på hur länge man ska befinna sig i nedre position när man squatar. Och hur man gör strikta pressar. Den där slarviga killen i andra änden av rummet har ju ingen koll.

5….Men blir irriterad över när andra kommer med tips.

Mansplaining är jobbigt. För du vet ju bäst själv, eller hur? Dessutom är det obekvämt om någon kille står för nära och visar, i det svettiga sammanhanget gymmet utgör.


6. Du irriterar dig över hur långsamma andra är.

Bjässarna lyfter typ en gång, sedan står de och skakar proteinpulvret i flera minuter innan det är dags. Du vågar inte riktigt fråga om de inte är klara snart. 

7. Du vill spraya anti-odörspray över halva gymmet.

Enda tjejen på killavdelningen? Alla har vi väl varit där. Och det luktar sällan särskilt gott. Den som säger att svettlukt kan vara tändande ljuger. 

8. Du försöker få med dig tjejkompisar till gymmet.

Men det är svårt! Folk är för bekväma hela tiden. Dessutom oroar sig alla för att se ut som lyftarvärldseliten! Men nej, man ser inte ut så av att träna några få pass i veckan. Okej?

9. Du irriterar dig över hur ”tjejer i grupp” tränar.

När alla andra tjejer på gymmet tränar går de två och två eller tre och tre. De fnissar. De skvallrar om killar. Och de instagrammar mer än vad de tränar och har mer fokus på hur kläderna sitter på kroppen, än hur bra de tränar. Fånigt, tänker du, och fortsätter med ditt.


10. Du vill inte erkänna att du tittar dig i spegeln.

För då framstår du ju som ytlig. Och det är förstås bara funktionen som räknas.

Text: Redaktionen

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras