Svårt att vila från träningen? Tips på avkopplande underhållning

Träning är en viktig del av att upprätthålla ett hälsosamt liv. Det ger oss energi, styrka och lyfter vårt såväl fysiska som psykiska mående. Men ibland är det lika viktigt att vila och återhämta sig som det är att träna. Varför inte då passa på att fördriva tiden med lite slapp underhållning.

När vi tränar utsätter vi våra kroppar för fysisk stress och ansträngning. Därför är det alltid nyttigt att viga tid åt avkoppling och annat nöje än träning som hjälper oss att återhämta oss både fysiskt och mentalt. Detta kan också se väldigt annorlunda ut från person till person. Många väljer att ägna sin vilodag åt lättillgänglig spänning såsom roliga bingospel och andra snabbstartade spel på nätet. Andra föredrar att ta tillfället att sjunka in i en riktigt bra film. 

Är du dålig på att släppa träningen mellan varven och bara vara? Här kommer några härliga påminnelser om vad som kan vara slapp underhållning när vi behöver det som mest.

Svårt att vila från träningen? Tips på avkopplande underhållning

Roa dig med enkla spel

Vi har redan nämnt bingo som ett typ av spel att roa sig med när man slappar. I dag finns det som bekant en uppsjö med sköna spel tillgängliga på nätet, som funkar till både mobilen och datorn. Ett populärt alternativ är att hitta ett riktigt skönt pusselspel att sjunka in i.

Man kan också passa på att vässa sina färdigheter inom klassiska spel som sudoku och schack som än i dag är väldigt populära. 

Se den där filmen alla på jobbet pratar om

I tider där det hela tiden släpps filmer antingen på bio eller på de olika streamingtjänsterna kan det vara svårt att hänga med i svängarna. När du tar en vilodag får du möjligheten att komma ikapp och se någon av nya bra film som blivit snackisar i plugget eller på jobbet – eller för den delen på gymmet. 

Inte bara får du med en riktigt bra film underhålla dig utan någon större ansträngning, du kan också känna dig mer delaktig i konversationer. 

Skapa din bästa spellista

Som du säkert märkt har musik en fantastisk förmåga att påverka hur vi mår. Det kan också vara ett kul tidsfördriv, som när man skapar spellistor för olika tillfällen. Behöver du en lugn lista för vilodagar, eller tvärtom uppdatera träningslistan med nya låtar? Då kan du viga din vilodag åt att ladda inför nästa pass genom att sätta ihop den bästa möjliga spellistan för träningen som väntar. 

Värna om kropp och knopp med meditation 

För vissa kan meditation i form av enkla mindfulnessövningar vara den ultimata formen av slappt tidsfördriv. När du sjunker i det och blir ett med din andning kan du rensa ditt sinne och minska den eventuella stress du känner. Att meditera är i största allmänhet ett nyttigt sätt att förbättra din mentala hälsa på. 

Nej, i denna modern tid som hela tiden tycks kräva mer och mer av oss är det aldrig fel att sätta in handbromsen, och bara roa sig med något avslappnande. I synnerhet när vi vilar oss från träningen.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.