Varför träna rumpan?

Varför träna rumpan?

Rumpan, sätet, stjärten, the ASS – kärt barn har många namn, men gemensamt för många av oss är att den är högst relevant att träna. Ofta på grund av sin höga attraktionsgrad, men det finns fler fördelar med att träna din bakdel. Ett par dagar framöver kör vi stor rumpspecial – idag med svar på VARFÖR den är så grym att träna!

Rumpan är uppbyggd av tre muskler – glutens minimus, medius, maximus. Tillsammans utgör de en av kroppens största och viktigaste muskelgrupper. I flera kulturer är stor rumpa det sexigaste som finns, medan andra tycker en liten är snyggast. Med dess storlek eller utseende är inte det vi tänker fokusera här. Rumpan har betydligt fler funktioner än att vara attraktiv och skön att sitta på.

 

Därför ska du träna rumpan:

1. Det är en stor muskelgrupp som ger massor av kraft när du går, springer, hoppar, kliver med mera. Speciellt vid snabb kraftutveckling som korta intervaller och backlöpning har du stor nytta av en stark rumpa.

2. Rumpan håller bäckenet på plats och förbättrar därmed din hållning när du rör dig, sitter och står stilla.

3. En stark rumpa skyddar ryggen från att överbelastas eftersom den ger kraft när du lyfter tungt och tar upp stötar när du hoppar, springer etc.

4. Uthålliga rumpmuskler ger mer ork i vardagen där många rörelser sätter ben- och sätesmusklerna i arbete. Du blir helt enkelt piggare med en stark rumpa!

Nu vet du VARFÖR det är så bra att träna rumpan och här går vi igenom HUR du ska träna rumpan med några bra övningstips. Lycka till!

Text och foton: Anna Lissjanis

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras