Vad kan du göra för att stressa ner?

Dagligen utsätts vi för olika typer av stress, mer eller mindre. Det finns typer av stress som påverkar oss mer positivt än negativt, och därmed tänker vi inte direkt på det. Det kan vara stress inför en utmaning eller tävling, som då ofta mer triggar oss att fortsätta framåt. Liknande kan vi känna av under ett hårt träningspass eller en viktig presentation på jobbet.

Negativ stress får oss att må dåligt på olika sätt. Det kan visa sig som stark huvudvärk, spända muskler, sömnsvårigheter, dålig fokus och dåligt humör. Denna typ av stress som pågår under längre perioder ger oss allt större besvär och många går vidare till en läkare för att få hjälp. Däremot finns det andra metoder än medicin som är en bra hjälp för att stressa ner.

Olika typer av fysisk aktivitet har visat sig vara avkopplande och samtidigt ökar det koncentrationsförmågan och förbättrar sömnkvalitén. Dessutom ökar muskelstyrkan, vilket gör att man blir mer fysiskt motståndskraftig. I långa loppet så ökar även självförtroendet, vilket är ett bra stöd för att lättare motstå olika påfrestningar som kan orsaka negativ stress.

Massage är också bra för att stressa ner. Under en massage frisätts det smärtlindrande hormonet endorfin i vår kropp. Andra hormon som ofta kallas må-bra hormon ökas under en massage. Dessutom ökas blodcirkulationen och muskelknutor mjukas upp. Ju fler muskler som är stela, desto tröttare blir hela kroppen. 

Några exempel på massagetyper som finns på marknaden

I flera år har det funnits olika typer av massageapparater. Deras utformning och kapacitet har förändrats med tiden. Massagepistol är relativt populärt bland de som tränar hårt. Undersök gärna vilken som kan vara din bästa massagepistol.

Visst kan det vara behändigt med hjälpmedel som är lättillgängliga, men det kan vara en speciell känsla att låta någon annan ta hand om ens spänningar. Dessutom ger det ofta en mer avslappnande effekt. Hos massageterapeuter kan man finna olika massagetyper.

  • Ibland behöver man först ta itu med bindväven innan man kan ta sig vidare ner i musklerna. Vid bindvävsmassage töjer man ut huden på olika sätt. Denna kan vara en bra metod vid reumatiska besvär, rubbningar i blodcirkulationen och huvudvärk.
  • Akupressur använder sig av många av punkterna som används vid akupunktur. Men istället för att använda sig av nålar, så trycker man på punkterna med fingrar eller andra hjälpmedel. Dessa punkter ger ofta smärta på andra ställen på kroppen och akupressur ingår ofta i andra massagetyper. 
  • Svensk klassisk massage är en vanlig metod vid muskelspänningar och träningsvärk. Vid denna metod blir musklerna knådade av fingrar och händer. Ibland kan man se inslag av akupressur.
  • Vid Thai Massage ligger klienten vanligen på golvet med madrass eller dylikt som underlag. Här används händer, underarmar, armbågar, knän och fötter under massagen. Man behöver sällan ta av sig kläderna, men ett gott råd är att bära bekväma kläder. 
  • Energimassage skiljer sig på det vis att man arbetar med snabba tryckningar. Man drar och töjer musklerna och oftast sitter klienten på en stol. En massagemetod som passar på offentliga platser och man kan ofta se den på arbetsplatser, mässor och torg.
  • Under Hot Stone Massage jobbar man bland annat med kroppens energibanor för att lösa upp blockeringar i kroppen. Väldoftande varma lavastenar läggs på viktiga punkter för att arbeta energibanorna. Denna massagemetod lämpar sig väl för de som vill undvika hårdhänt behandling med knådningar, drag och dylikt.
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras