Träna med viktväst – varför, hur och vilken är den bästa?

viktväst

Artikel i samarbete med Thunder Fitness

En viktväst är det perfeka träningsredskapet – här får du veta varför, vilken du borde välja och hur du kan använda den.

Det spelar ingen roll om du vill gå ner i vikt, bygga muskler, prestera i någon idrott eller bli hälsosammare generellt – en viktväst kan hjälpa dig att nå dina mål på ett enkelt och effektivt sätt. Men vad är det som är så fantastiskt med en viktväst, hur använder du den och vilken ska du välja? Allt det och mycket mer får du veta om du fortsätter läsa.

3 skäl till att träna med en viktväst

1. Det är mångsidigt

Få träningsredskap ger så stora möjligheter som en viktväst. Du kan inte bara använda den för att öka svårighetsgraden i de flesta styrkeövningarna – se några exempel nedan – utan också för att träna konditionen. Testa att springa upp och ner för en trappa eller backe några gånger om du inte tror på oss…

2. Det är enkelt

En viktväst är troligtvis det enklaste redskapet du kan använda dig av. Du behöver inte fundera på hur du ska hålla den, du riskerar inte att tappa den eller skada golvet – ta bara på dig den som en vanlig väst så blir träningen tyngre och därmed mer effektiv omedelbart.

3. Perfekt för hemmaträningen

Trots alla dessa fördelar så tar viktvästen knappt mer plats än ett vanligt klädesplagg. Det betyder att det är det perfekta träningsredskapet för dig som tränar hemma men inte har plats för ett komplett hemmagym.

Vilken ska du välja?

Det finns många olika typer av viktvästar, i alla möjliga vikter och prisklasser. Så, hur vet du vilken du ska välja? Vi på Sporthälsa rekommenderar viktvästarna från Thunder Fitness av flera anledningar:

1. Finns en för alla

En och samma viktväst kommer inte vara optimal för alla. Dina mål, din erfarenhet, din kroppsbyggnad och mycket mer kommer påverka vilken viktväst som passar bäst för dig. Det har Thunder Fitness definitivt koll på, och har därför flera varianter du kan välja mellan.

Vad du kommer använda västen till och hur erfaren du är vid att träna är exempelvis några faktorer som kommer avgöra hur tung viktväst du behöver. Hos Thunder Fitness kan du därför välja mellan flera olika vikter. För att viktvästen ska sitta så bra som möjligt finns det dessutom olika storlekar att välja mellan. ’

2. Justerbara

Du kommer troligtvis behöva anpassa vikten beroende på vilken aktivitet eller övning du ska utföra, och med Thunder Fitness viktvästar är det riktigt enkelt. Den har nämligen uttagbara viktpåsar som gör att du enkelt och smidigt kan variera vikten. Du får med andra ord betydligt fler möjligheter än om du exempelvis köper en hantel med en fast vikt.

3. Kvalitén

Att använda en viktväst är ett enkelt och säkert alternativ till annan styrketräning – så länge din viktväst håller tillräckligt bra kvalité. Annars riskerar du till exempel att den hamnar snett, går upp mitt i en övning och kanske skadar både golvet och dig själv.

Med viktvästarna från Thunder FItness behöver du inte oroa dig för det, eftersom de är tillverkade i ett slitstarkt material som klarar de tuffaste passen utan problem. Med andra ord kan du fokusera på träningen, och inte på hur västen sitter.

Så använder du en viktväst

Med en viktväst har du egentligen oändligt med träningsmöjligheter. Du kan göra så gott som allt du vanligtvis gör utan vikter, men kommer få betydligt mer effektiv träning. Här är några förslag.

Armgång

Armgång är en kul övning du kan göra på de flesta utegymmen eller lekplatserna för att träna hela överkroppen. Med en viktväst på kan vi lova att det kommer bli ordentligt mer utmanande.

Armhävningar

Visst, du kan försöka lägga på viktskivor på ryggen för att göra armhävningarna svårare – men det är mest krångligt och kan vara farligt om de glider fram mot huvudet. Det är en bättre idé att använda dig av en viktväst. Förutom att så gott som hela överkroppen får ordentligt med träning så måste magmusklerna arbeta hårt för att hålla dig rak under övningen.

Chins

Chins eller pull-ups är en av de mest effektiva övningarna för att träna ryggen och stora delar av överkroppen. När du har blivit tillräckligt stark för att vilja öka tyngden är viktvästen definitivt den enklaste metoden.

Dips

Här gäller samma som vid chins. Istället för att behöva plocka fram ett bälte, kedjor och vikter att hänga i dem, som många gör när de vill göra övningen tyngre, så kan du helt enkelt ta på dig en viktväst. Mycket smidigare, men du kan ändå räkna med att hela överkroppen får jobba mycket hårdare.

Utfallssteg

Vill du få riktigt effektiv träning för rumpan, låren och till och med magen? Då borde du definitivt testa att göra utfallssteg med din viktväst. Garanterat jobbigt för hela underkroppen!

Situps

Många gör hundratals repetitioner när de gör magövningar. Det innebär inte bara att det tar onödigt lång tid, utan är ärligt talat ganska långtråkigt. Lösningen? Ta på dig en viktväst nästa gång du gör situps så kommer magen få ordentligt med träning på kortare tid.

Promenad eller löpning

Oavsett om ditt mål är att förbättra konditionen eller bränna kalorier gör viktvästen att du får maximalt med träning på kort tid när du är ute och promenerar eller springer. Med andra ord behöver du inte gå alls lika långt eller springa lika många intervaller, men ändå få minst lika bra träning.

▶︎ Läs med om Thunder Fitness och köp en egen viktväst här.

 

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.