Träning till musik – 3 positiva effekter

Träning till musik – 3 positiva effekter

Gruppträning till dunkande disco eller på egen hand ute i löpspåret. De flesta av oss tycker om träning till musik och känner märkbara fördelar för prestationsförmågan, men varför är det så? Här förklarar vi hur musik på 3 sätt kan påverka din träning positivt.

Träning till musik – 3 positiva effekter

1. Du tänker på annat. Istället för att lägga energi på hur “tungt och jobbigt” det är flyttas din uppmärksamhet till musiken. Resultatet är att din upplevda ansträngning sjunker, vilket i sin tur gör att du presterar bättre.

2. Din motivation ökar. Du dras med av tempot, stämningen och energin i musiken. Försök till exempel att sitta helt still till Scooters låt “Fire” – svårt, eller hur? Musiken bidrar till att du kommer en våg av inspiration och träningslust. Ett flow som gör att du presterar bättre.

3. Du håller tempot uppe. Musik i ett visst tempo gör att du automatiskt kommer in i samma. Du kan alltså reglera hur snabbt du vill springa, hoppa, cykla, pumpa på med vikterna eller vad du tränar genom valet av musik. Med en spellista full av ösiga låtar får du en gratis energidusch under träning.

Text: Anna Lissjanis

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras