Träning ska inte ge dig prestationsångest 5 sätt att längta till träningen

Träning ska inte ge dig prestationsångest

Träning, eller fysisk aktivitet och rörelse, är någonting vi alla behöver för att må bra. Dock är det bara elitidrottare som verkligen måste prestera. För oss övriga kan istället lust och längtan vara bästa drivkraften. Har du stor press på dig inom andra områden, som karriär och familjeliv, kan din träning bli en skön frizon. Som kontrast till alla skriverier om nyårsmål ger vår skribent Sofia Strand här några konkreta tips för motivationshöjande träning – utan prestationsångest.

Vi kan vara fysiskt aktiva på många olika sätt och vi alla föredrar olika former. En del föredrar att styrketräna, vissa vill springa eller promenera och andra tycker bäst om att utföra olika former av sporter. I slutändan handlar det om att hitta den aktivitet du själv tycker om för att den ska bli av.

Hård träning flera gånger i veckan tillfredsställer vissa, att satsa på att slå personbästa eller vinna matcher är en drivkraft och motivation för andra, medan för en del personer handlar det bara om att träna för måendets skull. Oavsett vad målet eller anledningen är måste vi hitta en träningsform och ett träningssätt som gör att träningen blir av och att den är rolig. Vi bör vara fysiskt aktiva minst 30 minuter om dagen, tänk om vi kunde göra den stunden njutbar? Vart man är i livet och hur vardagen ser ut kan vara betydande för vilken träning man behöver. Ibland kan det vara en träning som inte på något sätt handlar om prestation utan att röra på sig för att man mår bra av det. Har man en vardag där mycket höga krav ställs, kan man behöva en träning som är helt kravlös. En stressig och hetsig vardag kan bli ännu stressigare av hög intensiv träning, det som behövs där kan vara en lugnare form. Eller så är det tvärtom, det är helt individuellt och beror på vem man är och vart man är.

Det jag vill komma fram till är att ibland är det den träning helt utan prestation som är det man behöver. Det är så lätt att jämföra sig och tro att man måste prestera och vara på topp hela tiden. Här nedan kommer fyra tips på hur du kan göra träningen fri från prestation.

Så höjer du träningsmotivationen – utan prestationsångest

1. Ta en joggingtur utan att ta tid eller lägga någon vikt på hur fort det går. Kanske till en vacker utsiktsplats?

2. Dra ihop kollegorna, kompisarna eller familjen och spela innebandy, badminton eller någon annan sport bara för nöjets skull.

3. Ta några korta och raska promenader under dagen med fokus på att få frisk luft och dagsljus.

4. Yoga. Få träningsformer är mer tillåtande och prestationsfria.

5. Prova på en helt ny träningsform bara för att det är roligt, där du inte har någon tidigare erfarenhet att jämför med.

Det viktigaste är att få in 30 minuter daglig fysisk aktivitet, oavsett hur. Påminn dig själv att det är fullt tillräckligt och prova dig fram tills du hittat en träningsform du gillar. Träningen ska inte kännas krävande eller ångestfylld, den ska vara rolig och få dig att må bra.

Gott nytt träningsår!

 

Text: Sofia Strand – student till Hälsovägledare på Luleå Tekniska Universitet, nu inne på sitt tredje och sista år. Sofia är en aktiv person som brinner för hälsa, att skriva och spelar innebandy på fritiden.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras