Träna med rullskidor inför Vasaloppet

Träna med rullskidor inför Vasaloppet

Under barmarkssäsongen är träning på rullskidor den mest skidlika träningsformen du kan utföra. Kent Nilsson, Vauhti tipsar om hur kommer igång med rullskidåkningen och förbereder dig inför kommande Vasalopp.

Under barmarkssäsongen är träning på rullskidor den mest skidlika träningsformen du kan utföra. Genom att åka rullskidor aktiveras hela kroppen och du tränar i stort sett samma muskler som du använder vid skidåkning.

– Rullskidåkning är sommarens motsvarighet till längdskidåkning. Och det är den bästa träningsformen du kan utföra i sommar för att förbereda dig inför Vasaloppet. Att åka rullskidor ger en starkare överkropp, du tränar teknik och förbättrar både balans och kondition. För att förbereda sig inför Vasaloppet är det bra att åka långa distanser, men har man inte så mycket tid kan man satsa på kortare men intensivare pass, säger Kent Nilsson, Vauhti.

Skonsam träningsform
Rullskidåkning uppstod ur behovet att kunna träna längdskidor på sommaren och i dag tränar de flesta längdskidslanslagen runt om i världen med rullskidor. Även vanliga motionärer har upptäckt fördelen med att åka rullskidor och träningsformen blir alltmer populärt i alla åldrar.

– Förutom att rullskidåkning är den optimala träningsformen inför Vasaloppet är det en skonsam träningsform som inte sliter lika mycket på kroppen som exempelvis löpning. Använd alltid hjälm när du ska åka rullskidor och är du nybörjare är det bra att börja på en parkering eller en lugnt trafikerad väg.

Välj rätt rullskidor
Det finns två typer av rullskidor – för skate eller för klassisk åkning. Klassisk åkning är den vanligaste motionsformen och även den stil man använder under till Vasaloppet.

– Vilka rullskidor du bör välja beror dels på hur van åkare du är och vad du vill uppnå med din träning. Det är viktigt att du känner dig trygg. Rullskidorna från Vauhti har en flexibel aluminiumstomme som har visat sig mycket hållbar och behaglig. Denna ypperliga egenskap i kombination med olika snabba hjul borgar för en skidnjutning i alla sammanhang.

Två modeller för dig som vill träna rullskidåkning:

Classic Carbon Fiber PSS 730   
Ger en behagligt mjuk skidåkningskänsla även på sämre asfalt. Rullskidorna har lätt aluminiumgafflar med 8 mm sänkning av tyngdpunken vilket ger en stadig skidåkning.

• axelavstånd 730 mm, hålfälgar i aluminium 80 x 38 mm

• flexibel lätt kolfiber-/trästomme

• trippelvulkaniserade gummihjul som standard

• levereras med stänkskärmar monterade

• hjulen med nya rundare profil

• snabbt gummihjul nr 3 som standard

sites/default/files/1468-2_0.jpg


Classic Carbon Fiber PSS 730 wide

Rullskidor med breda hjul som ger riktningsstabilitet och möjliggör åkning på grusvägar med hård yta. Passar även juniorer och motionsåkare.

• axelavstånd 730 mm, kumihjul 70 x 55 mm

• snabb gummiblandning gör åkningen lätt

• en behagligt mjuk skidåkningskänsla även på sämre asfalt

• levereras med monterade stänkskärmar

sites/default/files/1469-2_1.jpg

Mer information hittar du här.

Läs mer: Test rullskidor 

 

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras