Topp 7: Gröna nyttiga livsmedel

Topp 7: Gröna nyttiga livsmedel

Grönt är skönt – och gott! Här är sju näringsrika och gröna livsmedel som boostar kroppen med fibrer, vitaminer och mineraler.

sites/default/files/spenat.jpegSpenat
Innehåller en hel del järn som är en viktig mineral för bland annat syresättningen av blodet. Spenat är även rikt på fibrer, vitamin C och folsyra. Blanda spenat i salladen eller smoothies! Läs mer: Recept på spenatsmoothie.

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 18 kcal
Protein: 2 g
Fett: 0,5 g
Mättade fettsyror: 0,1 g
Kolhydrater: 1 g
Fibrer: 1 g
C-vitamin: 46 mg
Folat: 194 mcg
Järn: 2,0 mg
Zink: 0,9 mg
Kalcium: 93 mg

 

sites/default/files/haricot verts.jpegHaricots verts är rika på vitamin B, C och K samt kostfibrer och kalcium. Blanda dem i salladen för att få den härliga krispigheten.

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 40 kcal
Protein: 2 g
Fett: 0,9 g
Varav mättat fett: 0,1 g
Kolhydrater: 4 g
Fibrer: 4 g
Salt: 0,4 g


sites/default/files/grönkål_0.jpegGrönkål
Fiberrikt och rikt på den viktiga antioxidanten vitamin C som stimulerar kroppens upptag av järn. Passar i sallad, smoothies eller som krispiga och goda grönkålschips. Klicka här för recept på grönkålschips.

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 50 kcal
Protein: 3 g
Fett: 0,7 g
Mättade fettsyror: 0,1 g
Kolhydrater: 6 g
Fibrer: 4 g
C-vitamin: 120 mg
Folat: 30 mcg
Järn: 1,7 mg
Zink: 0,4 mg
Kalcium: 157 mg

sites/default/files/kiwi.jpegKiwi
En av de mest fiberrika frukter som finns. Innehåller även mycket vitamin C. Blanda den i smoothies, sallader eller ät den precis som den är. Recept på kiwismoothie hittar du här.

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 56 kcal
Protein: 1 g
Fett: 0,4 g
Mättade fettsyror: 0,1 g
Kolhydrater: 10 g
Fibrer: 4 g
C-vitamin: 63 mg
Folat: 43 mcg
Järn: 0,3 mg
Zink: 0,1 mg
Kalcium: 27 mg

sites/default/files/sparris 2.jpeg
Sparris
Under juni månad är det hög tid att satsa på ekologisk svensk sparris! Den goda primören är rik på B-vitaminet folsyra som bland annat är viktig för cellbildningen. Sparris passar perfekt att lägga på grillen och blir ett krispigt inslag i sallader.

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 27 kcal
Protein:3 g
Fett: 0,2 g
Mättade fettsyror: 0,1 g
Kolhydrater: 2 g
Fibrer: 2 g
C-vitamin: 33 mg
D-vitamin: 0 mcg
Folat: 119 mcg
Järn: 0,7 mg
Zink: 0,9 mg
Kalcium: 22 mg

sites/default/files/avokado_0.jpeg Avokado
Innehåller fibrer och gott om omättat fett som har en positiv inverkan på blodfetter och blodtryck. Avokado passar i allt från sallad, smoothies, på smörgåsen eller bara äta som den är till mellanmål. Recept på avokadosmoothie med ingefära och mango hittar du här.

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 197 kcal
Protein: 2 g
Fett: 19,6
Mättade fettsyror: 3,4 g
Kolhydrater: 2 g
Fibrer: 5 g
C-vitamin: 3 mg
Folat: 116 mcg
Järn: 0,3 mg
Zink: 0,4 mg
Kalcium: 14 mg


sites/default/files/broccoli-166948_640_0.jpegBroccoli
Ett riktigt näringsrikt livsmedel sägs kunna skydda mot cancer tack vare att broccoli innehåller antioxidanten sulforafan. Antioxidanten skyddar även mot diabetes och högt blodtryck. Läs mer om broccoli: 5 anledningar att äta mer broccoli

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 35 kcal
Protein: 4 g
Fett: 0,3 g
Mättade fettsyror: 0 g
Kolhydrater: 3 g
Fibrer: 3 g
C-vitamin: 83 mg
Folat: 175 mcg
Järn: 0,7 mg
Zink: 0,4 mg
Kalcium: 62 mg



Text: Redaktionen

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.