Topp 5 aktiviteter för att hålla igång kroppen i vinter

Vintermånaderna kan vara en utmaning när det gäller att hålla sig aktiv och träna regelbundet. Kalla temperaturer och ombytligt väder kan göra det svårt att hitta motivationen, men det finns några roliga och effektiva träningsaktiviteter att prova på, även under årets kallare månader. I denna artikel listar vi fem aktiviteter som både ger extra puls och lite extra adrenalin samtidigt som kroppen hålls varm och du kan hålla i gång din träning. 

Topp 5 aktiviteter för att hålla igång kroppen i vinter

Skidåkning

Skidåkning är en av de mest klassiska vinteraktiviteterna och en av de mest effektiva sätten att hålla sig aktiv under vintern. Det är en komplett kroppsträning som ger en bra kardiovaskulär träning och stärker musklerna i ben, säte och mage. Du kan välja mellan att åka på längdskidor eller alpinskidor, beroende på vilken typ av träning du söker. Längdskidåkning är en mer aerob aktivitet och är bra för hjärta och lungor, medan alpinskidåkning är mer krävande för musklerna och ger en större träning för hela kroppen.

Att sedan få avsluta skidpasset på afterski tillsammans med vänner och familj blir bara ett stort plus i kanten. För den som hellre tar ett lugnare avslut på dagen i backen finns det många aktiveter att göra för att varva ner. Från en avkopplande stund framför brasan, till spel på casino utan spelgränser som erbjuder ett brett urval av spel när och var som helst. 

Skridskor

En annan klassisk vintersport, som dessutom även den är rolig, är skridskoåkning. Det ger utmanande träning för hela kroppen där ben och bål sätts i arbete samtidigt som du får träna upp ditt balanssinne. Att träna sin balans är viktigt för att minska risken för fall, men också för att hålla i gång vårt muskelsinne och innerörats balansorgan. 

Men förutom att du får ett ordentligt träningspass på skridskobanan, är sporten även en social aktivitet som går att göra tillsammans med flera. Dessutom går det att åka skridskor såväl inomhus som utomhus beroende på väderförhållanden och preferenser. 

Vandring

Att vandra ute är inte enbart en aktivitet för torra och soliga dagar, utan går utmärkt att göra även på snöklädda leder. Dock gäller det att bära rätt utrustning när du ger dig ut. Investera i vinterkläder och vandringskängor av god kvalitet, så att du kan hålla dig varm och njuta av de vackra vandringslederna i alla väder. Vandring är ett utmärkt sätt att vara aktiv under de kallare månaderna eftersom den inte bara tränar dina muskler i underkroppen, utan också bidrar till att bygga upp styrka och uthållighet samtidigt som den ger frisk luft i lungorna. 

Därtill blir det extra mysigt att stanna upp då och då för att insupa den vackra naturen vi har runtomkring oss, eller njuta av en kopp varm choklad och några grillade pinnbröd. 

Snöskovandring 

Snöskovandring är en aktivitet som liknar klassisk vandring men som utförs på snöiga stigar med hjälp av snöskor. Fördelen med detta är att det ger oss tillgång till områden som vi normalt sett inte skulle kunna nå under vintermånaderna och att vi kan uppleva olika landskap. Snöskor ger dig ett bättre grepp på snön, så du kan hålla dig kvar upprätt i mjuk och ojämn snö. Det är en bra kardiovaskulär övning som också stärker våra muskler, särskilt i underkroppen.

Yoga eller pilates

För dig som hellre vill hålla dig inomhus under vinterns kalla månader, och söker en lugnare vinteraktivitet, kan yoga eller pilates vara bra alternativ. Dessa övningar hjälper till att stärka muskler och öka din rörlighet så att kroppen blir mer mjuk, stark, och rörlig. Pilates och yoga är båda övningar med låg belastning, vilket innebär att de kan utföras även om du är skadad eller inte känner dig på humör för intensiv fysisk aktivitet.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.