Testa formen och prestera på topp

Testa formen och prestera på topp

Att logga sin träning har aldrig varit så populärt som nu. Träningsappar, pulsklockor och aktivitetsarmband används flitigt. Nu vill vi dock ha ytterligare information vilket gör att allt fler väljer att utföra avancerade tester för att få ett kvitto på sin hälsostatus och fysiska kapacitet.

Folk som vill komma igång, motionärer som vill ta sin träning till en högre nivå och idrottare som vill åt en hälsosam prestationsutveckling. Oavsett fysisk form vill fler få koll på sitt nuläge och hur de ska träna för att nå bästa möjliga resultat. SportHälsa besökte testkliniken Fysiometrics i Stockholm för att ta reda på vilka tester som finns att tillgå – och till vilken nytta.

– I dag finns flertalet konditions-, styrke-, fitness- och hälsotester att genomföra beroende på vad man vill få reda på och vilken typ av utveckling man är ute efter. Gemensamt för våra tester är att vi använder avancerad teknik samt att testerna utförs av personal som är högskoleutbildade och har en gedigen bakgrund inom elitidrott, säger Michael Svensson, grundare och vd på Fysiometrics.

Vilken information du får beror på vilket test du genomför.

– Bland annat kan du göra en avancerad analys av din kroppssammansättning (DXA) där du ser fördelningen mellan muskler och fett samt skelettets bentäthet i olika delar av kroppen. Detta är utmärkt för att värdera nuvarande status och förändring över tid relaterat till träning och kost. Låg bentäthet ökar exempelvis risken för stressfrakturer hos hårt tränade idrottare och i dag drabbas cirka varannan kvinna och var fjärde man av en fraktur som beror på benskörhet (osteoporos). Detta sker vanligtvis på äldre dagar, men det är bra att besikta skelettet tidigare i livet. Då kan åtgärder sättas in för att bromsa utvecklingen av benskörhet.

Styrka och uthållighet

För den som vill utveckla sin styrka kan testerna bland annat identifiera fysiska styrkor och svagheter, kroppens muskulära flexibilitet och styrka, rörlighet och symmetrin i muskelfunktionen.

– Utifrån testresultatet ges videofilmade specialövningar som syftar till att förbättra och stärka symmetrin i rörelsefunktionen samt förebygga överbelastningsskador och utveckla prestationsförmågan.

Är du ute efter att utveckla din kondition kan du i stället mäta olika delfaktorer som är avgörande för uthålligheten, oavsett om det handlar om korttids- eller långtidsuthållighet.

– Här får du reda exempelvis på din syreupptagningsförmåga – VO2max, FatMax, laktattröskel, maximal arbetsbelastning och maxpuls. Den största vinningen med att utföra avancerade tester är att få ett objektivt kvitto på sitt nuläge och sedan använda testresultatet på ett systematiskt sätt för att styra sin träning och hälsa mot en högre nivå. Att träna rätt är avgörande för att uppnå maximalt resultat och för att inte drabbas av skador, avslutar Michael Svensson.

Nyfiken på mer information och fler tester? Besök fysiometrics.se

Foto: Mats Larsson
Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras