Ta kontroll över ditt ätande med Mindful eating

Ta kontroll över ditt ätande med Mindful eating

Dieter är något som vi svenskar blir matade med ständigt och jämt. Var och varannan dag kan vi läsa på löpsedlarna om en ny diet som gör dig smalare, vackrare och lyckligare. Men hur effektiva är egentligen de här dieterna? Och hur bra är det för våra kroppar att ständigt bli satta på nya dieter? Med Mindful eating kan du lära dig att även fokusera på hur och varför du äter istället för enbart på vad du äter.

Om Elin Borg

Elin är utbildad socionom, lic kostrådgivare och mindfulnessinstruktör och en välanlitad föreläsare. Hon driver en samtalsmottagning i Göteborg och håller kurser i Mindfulness och Mindful eating över hela Sverige. Hennes kurser i mindful eating bygger på mindfulness, kognitiv beteendeterapi (KBT) och de erfarenheter hon skaffat sig av arbete med personer med ett komplicerat ätbeteende.

Mindful eating hjälper dig att bryta negativa mönster och ger dig en mängd verktyg för att bygga ett nytt, hälsosamt ätande. Här ligger bland annat fokus på varför vi äter som vi gör och varför vi väljer att äta i vissa situationer. När du blir medveten om detta blir det lättare att förstå ditt ätbeteende och förändra det i den riktning som just du vill.

– Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande, såväl som småätande samt överätande, men också att vara mer närvarande när du äter och att verkligen njuta av den mat som du väljer, säger Elin Borg, socionom, mindfulnessinstruktör och författare till boken Mindful eating.

Boken Mindful eating innehåller guidade övningar samt en mängd material som hjälper dig att utveckla medvetenheten kring ditt förhållande till mat.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras