Svårt att komma upp på morgonen? 5 tips för dig som vill bli morgonpigg

Vi går mot mörkare tider och för många är morgonen förknippad med trötthet och stress. Du kanske snoozar in i sista sekund, försöker få på barnen kläder, kaffet spills ut och plötsligt finns bara en vante i byrålådan. Bagateller egentligen, men som förstoras eftersom du är så trött. Känner du igen dig? Om inte, så grattis, annars kanske något av våra tips nedan kan hjälpa?

Så blir du morgonpigg – 5 tips för en bättre start på dagen

morgonpigg

1. Gå upp tidigare! Du kommer säkert vara lika trött klockan 06 som 07, får lättare att somna på kvällen och slipper stress. Unna dig en långsam och skön start.

2. Stretcha eller yoga! Både barn och djur sträcker på sig när de vaknar. Det finns ingen anledning att sluta stretcha bara för att du blivit vuxen. Det får i gång blodcirkulationen och du kommer snart känna dig piggare.

3. Sluta snooza! Ja tyvärr. Genom att snooza så förvirrar du hjärnan – Den vet helt enkelt inte om den ska förbereda kroppen på att vakna eller på att somna om.

4. Ät frukost! Efter en natts sömn går din ämnesomsättning på lågvarv. Med frukost sätter du igång din kropp, förbränning och mentala vakenhet.

5. Var förberedd! Packa väskan och häng fram kläder kvällen innan. Duka fram frukosttallrikar och glas så är det bara att servera när du väl gått upp.

God morgon!

morgontrött

 

Av: Alice Kleiva

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras