Stress och dåliga vanor

Alla har vi vanor och rutiner som formar våra liv, men vissa vanor är sämre än andra, speciellt om de är kopplade till stress.

Vi människor gillar att ha rutiner då de skapar en känsla av trygghet. Att inte ha rutiner kan faktiskt i sig skapa stress för vissa människor, men det går också att skapa sig rutiner som ett resultat av stress, vilka även de kan göra skada. Att kunna se vilka vanor som är destruktiva och vilka som skapats som ett resultat av stress är en bra början till att kunna vänja sig av med dem.

Tänk på vad du gör i stressade situationer

Ofta tänker vi inte på vad vi gör med kroppen och sinnet när det kommer till vanor, speciellt inte om vi inte känner att vi har tid till det. Att ta en extra sekund att tänka “vad gör jag just nu”, när man är stressad eller i en stressad situation kan hjälpa en att inse vilka dåliga vanor man går runt och bär på. 

Det kan vara att man biter på naglarna, letar reda på godis eller snacks att äta, eller att man klankar ner på sig själv mentalt. Det kan också vara att man försöker att distrahera hjärnan med något som att spela dataspel, spela casino på nätet, dricka alkohol eller sjunka ner framför TVn och kolla på serier. Att spela casino stressad är extra riskfyllt och något som guider som NyacasinonSverige varnar för. Att inse vad det är för dålig vana man dras med är ett jättebra första steg att börja jobba på det. Alla vanor är dock inte dåliga vanor, så länge de görs med måtta!

Har du en kompis eller partner nära till hands vid stressiga situationer? Be dem göra dig medveten om dina dåliga vanor, ibland kan det vara svårt att se dem själv!

Bryt dina rutiner och vanemönster

Att spela på nätcasinon behöver till exempel inte vara en dålig vana, men i kombination med stress kanske man spelar för mer än vad man först tänkt, eller man kanske blir väldigt känslosam om man inte vinner. Titta på TV behöver inte vara dåligt, men man kanske sitter där mycket längre eller oftare än vad man tänkt. Då kan det vara bra att helt enkelt bryta mönstret och rutinen. Att ta en paus från spelandet eller TV-tittandet. Det kan kännas som att en del av dig går förlorad, men oroa dig inte, det är bara ditt vanebeteende som behöver justeras lite, och det går över efter en stund.

Om du inte känner att du vill eller kan bryta vanan helt, sätt gränser på dem. Tillåt dig själv att endast spela eller titta på TV 20 minuter per dag. Är det småätande som är problemet, byt till nyttigare snacks, eller sätt en gräns på hur många snacks du får äta om dagen. Även små justeringar av ett inrutat vanemönster kan vara tillräckligt för att du ska kunna justera dåliga vanor.

Ersätt dåliga vanor med bra vanor

Så snart du börjat justera dina vanor kommer du att märka att de kanske inte var så viktiga för att du ska kunna hantera din stress. Men att ta bort alla vanor gör ju att du istället står där med massa dötid. Det kan vara ett ypperligt tillfälle för dig att ersätta de dåliga vanorna med nya, bättre vanor. Istället för att dega framför TVn kan du ta en löprunda eller börja på en gympaklass. Istället för att småäta godis kan du lära dig baka bröd eller kanske odla frukt och grönt att snacksa på. Du kan byta ut spelandet mot att läsa en bok eller meditera. 

I slutändan finns det många saker man kan göra för att få bukt med dåliga vanor. Men glöm inte att det också är viktigt att fundera på vart själva stressen kommer ifrån. Har du mycket att göra på jobbet kanske det är en idé att se om det går att underlätta eller avlasta. Är det ett förhållande som stressar kanske du bör prata med din partner. Som vi nämnde tidigare är första steget att bli medveten om sina vanor, sen kan man ta tag i själva problemet.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras