Squat challenge – dag 26. Cirkel

Squat challenge – dag 26. Cirkel

Att squats är den bästa benövningen vet du redan. Men varför nöja sig med en variant under passet? I SportHälsas Squat Challenge dag 26 blir du utmanad att göra 3 olika och vi lovar att det inte kommer vara lätt…

Om du följt med i SportHälsas Squat Challenge har du vid det här laget hunnit testa väldigt många olika typer av squats. I dag slår vi i hop dessa tre till en form av cirkelträning. Varianterna du kommer få köra är dessa tre:

Squats med vadpress
Uförande: Stå med valfri fotbredd och utför en vanlig squat. Kom ner så djupt du kan och kom upp igen. När du når raka ben adderar du en vadpress, där du pressar upp så högt du kan, med behållen stabilitet. Utför med skivstång på ryggen eller enbart med kroppsvikt. 

Squat Jacks
Uförande: Stå ungefär axelbrett med fötterna och böj på knäna som i videon nedan. Hoppa in med benen så att fötterna möts och hoppa sedan direkt ut tillbaka till den bredare fotställningen. Fortsätt likadant och håll samma böjning i knäna under hela utförandet. Tänk på att hålla dig på tå under hela övningen. Håll upp tempot rejält och försök att bara toucha marken vid varje hopp. 

Squats med partner
Utförande: Ställ sig mitt emot din partner med fötterna ungefär höftbrett. Greppa varandras händer diagonalt och håll i ordentligt. Därefter går ni båda ner i en squat samtidigt och försöker hålla överkroppen så upprätt som möjligt. Prata med varann om ni har svårt att hitta gemensam takt. Vill ni göra övningen ännu svårare kan ni utföra den på ett ben, antingen båda två samtidigt eller att den ena gör övningen och den andra står och håller i.

Dagens Squat Challenge: Kör 1 minut på alla tre varianter 4 varv. Vila 1minut mellan varven. Addera till din träning eller köra som separat mini-pass. 

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa:
Squat Challenge dag 25
Squat Challenge dag 24
Squat Challenge dag 23
Squat Challenge dag 22
Squat Challenge dag 21
Squat Challenge dag 20
 
Squat Challenge dag 19
Squat Challenge dag 18
Squat Challenge dag 17
Squat Challenge dag 16
Squat Challenge dag 15
Squat Challenge dag 14   
 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras