Squat challenge – dag 13. Squat curl med press

Squat challenge – dag 13. Squat curl med press

Vilka är de bästa övningarna för ben och rumpa? Under SportHälsas Squat challenge får du ta del av grymma övningar för ben och rumpa. I dag har det blivit dags för ännu en utmaning. Denna övning tränar hela kroppen!

Vill du få starkare ben? Då finns det ingen bättre övning än squats! SportHälsas Squat challenge hjälper dig mot starkare ben med de grymmaste varianterna på squats och nu har det blivit dags för challenge nummer 13. Squat curl med press är en övning som tar på i princip hela kroppen!

Uförande: Stå i en squat-position med armarna hängandes rakt ned och med hantlar i händerna. Gå ner i en squat och upp igen, för att sedan utgöra en bicepscurl som fottsätter ut en axelpress enligt videon. Sänk ned hantlarna till raka armar och upprepa. 

Tänk på att gå djupt i din squat och att pressa hela vägen upp med hantlarna. 

Dagens Squat challenge: Utför  15 x 4 Squat curls med press. Välj en vikt som gör att de sista 2–3 repetitionerna är riktigt jobbia i pressmomentet. Vila 90 sekunder mellan varje set. Addera till din träning eller kör det som ett separat mini-pass.  

Följ SportHälsa på Facebook för att hänga med i vår challenge. Vi garanterar att du kommer vara rejält mör i ben och rumpa efter varje session! I morgon kommer nästa challenge!

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa: 

► 5 vanliga missar vid knäböj
► Så gör du knäböj – rätt teknik och utförande
► Styrkeövningar för starkare ben och rumpa
► 8 veckors träningsprogram med basövningar
► Styrkeövningarna som gör dig till en bättre löpare
► Veckans träningsövning: Armhävningar
► 4 övningar för ökad rörlighet i höft och fotled

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras