Squat challenge – dag 11. Squat Jacks

Squat challenge – dag 11. Squat Jacks

Vilka är de bästa övningarna för ben och rumpa? Under SportHälsas Squat challenge får du ta del av grymma övningar för ben och rumpa. I dag har det blivit dags för ännu en utmaning. Detta är nog en variant du inte testat innan.

Alla vill vi väl ha snygga och starka ben? För att få det finns det inget bättre än squats! I SportHälsas Squat challenge hjälper vi dig på vägen till toppformen med de grymmaste varianterna på squats och nu har det blivit dags för challenge nummer 11. Squat jacks är en något ovanlig men effektiv benövning. Den bränner ordentligt i lår och rumpa och förbättrar även din kondition. 

Uförande: Stå ungefär axelbrett med fötterna och böj på knäna som i videon nedan. Hoppa in med benen så att fötterna möts och hoppa sedan direkt ut tillbaka till den bredare fotställningen. Fortsätt likadant och håll samma böjning i knäna under hela utförandet. Tänk på att hålla dig på tå under hela övningen. Håll upp tempot rejält och försök att bara toucha marken vid varje hopp. 

Dagens Squat challenge: Så många squat jacks du hinner under 1 minut x 4. Vila en minut mellan varje omgång och försök slå ditt tidigare resultat varje gång. Addera till din träning eller kör det som ett separat mini-pass.  

Följ SportHälsa på Facebook för att hänga med i vår challenge. Vi garanterar att du kommer vara rejält mör i ben och rumpa efter varje session! I morgon kommer nästa challenge!

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa:

► 5 vanliga missar vid knäböj
► Så gör du knäböj – rätt teknik och utförande
► Styrkeövningar för starkare ben och rumpa
► 8 veckors träningsprogram med basövningar
► Styrkeövningarna som gör dig till en bättre löpare
► Veckans träningsövning: Armhävningar
► 4 övningar för ökad rörlighet i höft och fotled

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.