Hur effektiv är egentligen en dinglande reflex i mörkret och vad skiljer en bra från en dålig? Sporthälsa har pratat personreflexer, säkerhet och kvalitet med Smart in the dark, som designar innovativa reflexkläder och accessoarer.
– Jag vill ge människor möjligheten att synas i trafiken och att de ska kunna klä sig både snyggt och säkert, säger Ann-Sofie Hermansson, grundare av Smart in the dark.
Smart, säkert och snyggt
Att säkerhet kommer först, känner nog de flesta till. Ändå struntar en stor grupp människor helt eller delvis i att bära reflex, men varför?
– Det finns många studier som säger att man gör det för att man inte tycker det är snyggt och det är ju av den anledningen som jag har valt att ta fram Smart in the dark, säger Ann-Sofie.
– Sedan tror jag att man själv tänker inte på hur dåligt man syns, för bara för att man själv ser, så syns man ju inte.
Med Smart in the dark är målet att erbjuda en attraktiv, trendig produkt tillsammans med de rätta verktygen så att fler kan vistas säkert i trafiken. Ny för säsongen är en mössa av ull och kashmir. I sortimentet finns även sjalar, pannband, väskor och hundreflexer.
– Jag gör så mycket design som är möjligt utan att göra avkall på säkerheten, säger Ann-Sofie.

Det betyder att samtliga produkter behöver uppfylla specifika kvalitets- och säkerhetskrav. Som kund hos Smart in the dark är du därför garanterad CE-märkta och certifierade personreflexer. Med CE-märkning menar man att en produkt uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. För att en personreflex ska kunna bli CE-märkt och få en så kallad klass 1-märkning behöver den vara mellan 15 till 50 kvadratcentimeter. Vid testet mäter man även produktens reflektionsgrad, det vill säga hur bra den återkastas.
Material och kvalitet
Så varför CE-testas då inte alla reflexer?
– Alla produkter uppfyller inte kraven för en säkerhetsprodukt. Det är skillnad på en reflekterande accessoar och en godkänd säkerhetsprodukt säger Ann-Sofie.
Hon förklarar att många av de produkter vi ser på marknaden idag, till exempel de populära reflextofsarna, inte uppmäter 15 kvadratcentimeter och följaktligen inte heller uppfyller kraven.
– Det är samma med en reflexmössa där man har stickat in reflexen, säger Ann-Sofie.
– Det är en reflekterande accessoar, men det är inte en säkerhetsprodukt.

Av den anledningen kan det vara bra att läsa innantill på den reflexprodukt man köpt. Man kan även testa produkten genom att lysa med en ficklampa på fyra meters avstånd.
– Du ska se till att du syns från 360 grader, säger Ann-Sofie.
En reflex är en optisk produkt. Det är alltså små, små glaspartiklar som sitter samman, som gör att det återkastar tillbaka till strålkastaren. För bästa möjliga skydd behöver du även synas från alla håll, så att du alltid har en reflekterande yta mot bilisten.
Att visa hänsyn
En annan aspekt är synen, som försämras med åldern och gör det svårare att se andra i trafiken. Det är därför viktigt att du bär reflex på rörliga armar och leder, eftersom det är då du syns som allra bäst i trafiken och ger en mötande bil möjligheten att upptäcka dig i god tid. En åtgärd som har en lugnande inverkan på de flesta bilförares körning och faktiskt räddar liv.
– Det jag försöker göra det är att utbilda inom reflexer, säger Ann-Sofie.
– Framförallt lära andra att visa hänsyn i trafiken och underlätta för alla som ska vistas på samma plats, avslutar hon.

Så väljer du reflex – 3 tips
- Välj alltid en CE-märkt reflex.
- Tänk på att du ska synas från alla håll.
- Placera reflexen på rörliga armar eller leder.
Vill du också också synas i mörkret? En reflex gör hela skillnaden. Besök Smart in the dark för säkra och trendiga alternativ.
Text: Jennie Nysted Frilansskribent