Trött på pappersarbete, avtalshantering och tidsödande administration? Här berättar vi varför elektronisk signering gör din tillvaro som företagare och privatperson både effektiv och säker och tipsar om kommunikationsföretaget TellusTalks smidiga signeringslösningar.
För varje gång du som företagare rekryterar, inleder ett nytt samarbete, köper eller säljer något, ingår du ett avtal med andra människor. Det kan till exempel handla om anställningsavtal som behöver förnyas eller abonnemang som ska godkännas. Går du till din privata sfär kan du säkert hitta ännu fler exempel på vardagliga situationer som kräver din signatur.
Experter på kommunikation
TellusTalk är företaget som under de senaste tjugo åren tagit fram enkla och användarvänliga lösningar för kommunikation via internet, med fokus på säkerhet och trygghet. Som experter på kommunikationslösningar levererar TellusTalk smarta och säkra signeringstjänster till privatpersoner, kommuner, statliga myndigheter och landsting, såväl som till privata företag.
Anslaget är enkelt och bygger på kvalitet, tillgänglighet och säkerhet, oavsett om du använder dig av elektronisk signering professionellt eller privat. Så vad är då elektronisk signering?
Snabba och säkra signeringsprocesser
Med elektronisk signering avser man snabb signering som vanligen sker via ett klick eller som en scannad autograf. Detta kallas ”enkla” signaturer, något som lämpar sig väl för företag som söker en enklare typ av avtal där identiteten på den som signerar inte är avgörande.
Detta kan jämföras med digitala signaturer, där mottagaren behöver signera med BankID, vilket länkar signaturens identitet till dokumentet i fråga. Det kallas för ”avancerade” signaturer, vilket kan vara aktuellt för företag som ställer höga krav på just identifiering.
I en tid då vi värdesätter personlig integritet högt följer digital signering därför strikta juridiska regelverk och behöver även vara godkända av EU. På TellusTalk tillhandahåller man både enkla, avancerade och kvalificerade signaturer, utifrån din bransch och era behov.
När och varför ska man använda det?
Det finns egentligen bara fördelar med att använda sig av elektronisk signering. Till att börja med går det på “ett klick”, och har samma rättsliga verkan som en handskriven signatur, men framförallt är det enkelt. Både för dig och din kund, som ska signera. Som redan nämnt slipper du också lagra fysiska pappersavtal på hög.
Kanske driver du en gymkedja och vill förenkla tecknandet av medlemskap, kanske vill du bara slippa pappersavtal i olika former? Något som även kan gynna mindre eller ideella organisationer, som till exempel idrottsföreningar, där sport- och fritidsutrustning behöver kvitteras vid uthyrning.
Med de kostnadsfria tjänsterna som erbjuds på elektronisksignering.se kan du signera direkt, när du vill, med en eller flera personer. Inga krav på appar, komplicerade plugins eller plattformar. Ännu fler smarta funktioner får du via företagstjänsten som du kan läsa mer om här!
Boka ett kostnadsfritt testkonto och kom igång här!
5 skäl att välja elektronisk signering
- Direkt och kostnadsfri signering, utan registrering.
- Smidig elektronisk signering via BankID för en eller flera.
- EU-godkänd signaturfil.
- Möjlighet att dölja personnummer i signaturen.
- Säker text- och fildelning.
▶︎Lär dig mer om elektronisk signering och ta del av fler smarta tjänster från TellusTalk här!
Text: Jennie Nysted