Så värnar spelmarknadens licenssystem om konsumenternas hälsa

Den 1 januari 2019 slopades svenska statens spelmonopol och istället öppnades det upp för en reglerad spelmarknad i Sverige. Det nya systemet innebär att spelbolag måste erhålla en spellicens för att få bedriva sin verksamhet i Sverige. För att bli licensierade måste spelbolagen möta diverse krav med fokus på bland annat spelansvar och omsorgsplikt. 

Låt oss ta en närmare titt på vad det svenska systemet gör för att värna om spelarna i landet. 

Det svenska licenssystemet

Det nuvarande svenska licenssystemet infördes som sagt i början av 2019 – till stor del för att staten ville få bättre kontroll över alla de aktörer som hade etablerat sig på den kommersiella spelmarknaden online. Licensen som alla nätcasinon och svenska bettingsidor måste erhålla innebär i praktiken att de måste följa ett strängt regelverk och att de är verksamma under uppsyn av Spelinspektionen.

Spelinspektionen gick tidigare under namnet “Lotterinämnden” och är den myndighet som ska se till att spel med pengar i Sverige sker på ett lagligt och säkert sätt. Att spel ska ske på ett säkert sätt innebär bland annat att de arbetar för att minska sociala skador som kan uppkomma till följd av överdrivet spelande, och dylikt. 

Skulle licensierade spelbolag bryta mot regelverket har Spelinspektionen möjlighet att ingripa genom att, exempelvis, kalla tillbaka licenser, dela ut varningar, anmärkningar och sanktioner, samt inrätta vissa förbud. 

Regler för att skydda spelarna

Vad finns det då för regler och lagar på plats inom det svenska licenssystemet som är till för att skydda konsumenterna? 

Det finns en mängd bestämmelser inom den nya spellagen från 2019 som är till för att skydda spelarna och det finns inte utrymme att gå igenom samtliga av dem, men vi kan lyfta fram några av de allra viktigaste. 

Kapitlet i lagen gällande spelansvar berör ämnen som omsorgsplikt, åldersgränser, insättningsgränser, m.m. Omsorgsplikten kräver bland annat att spelbolagen med licens tar social och hälsomässig hänsyn för att motverka sådant som överdrivet spelande – något som förväntas ske genom exempelvis kontinuerlig kontroll av spelarnas beteende. 

En annan viktig aspekt inom spelansvaret är de många hjälpmedel som måste finnas tillgängliga till spelare. På svenska spelsajter måste det finnas sådant som självtest, så att spelarna själva kan kontrollera sitt beteende, samt möjligheten att stänga av sig själv från allt spelande. 

Det är därför licensierade bettingsidor och nätcasinon i Sverige alltid länkar till Spelpaus.se – det verktyg som spelare kan använda för att stänga av sig själv från spel hos samtliga licensierade spelbolag. 

Det finns också regler om sådant som hur spelbolagen får marknadsföra sig, och de får inte heller erbjuda bonusar annat än vid spelares första speltillfälle.

Tillfälliga förordningar och vägledningar

Det senaste året har vi fått se flertalet förändringar på den svenska spelmarknaden, med anledning att skydda konsumenternas hälsa. Under sommaren 2020 infördes till exempel en tillfällig förordning på den svenska spelmarknaden med flertalet nya spelansvarsåtgärder. 

Förordningen riktar in sig på spel på nätcasinon och värdeautomater, och den innebär att bonuserbjudanden är begränsade till ett värde på max 100 kronor, att insättningar är begränsade till 5 000 kronor i veckan och att spelare själva måste ange gränser för sin speltid. 

Andra bevis på hur staten och Spelinspektionen arbetar aktivt för att skydda svenska spelare är Spelinspektionens vägledningar för sådant som omsorgsplikt, penningtvätt m.m. Myndigheten arbetar kontinuerligt med att presentera material som spelbolagen kan använda för att leva upp till de krav som ställs på dem. 

Det svenska licenssystemet kan ur vissa perspektiv se ut som väldigt begränsande för både konsumenterna och spelbolagen, men samtidigt är det en stor trygghet när det kommer till att skydda spelarnas hälsa. 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras