Så kommer du igång med träningen igen – 5 tips

Att komma igång med träningen igen efter ett uppehåll är inte alltid helt lätt – trots att motivationen är på topp. Men det finns knep som funkar.

Julen är över och det nya året har startat! Om du tagit en paus känner du förmodligen att det är dags att komma igång med träningen och de rutiner du lämnade för några veckor sedan igen. Här delar personliga tränaren Patrick Rapp med sig av sina bästa råd för att det ska bli lite lättare.

Så kommer du igång med träningen igen – 5 tips

1. Börja lugnt
Nu är du kanske taggad och förväntansfull inför årets träning. Många jag träffar lägger ribban lite väl högt! Att träna fyra gånger i veckan är egentligen inga problem, men att gå från ingen träning till fyra pass i veckan kan bli ett för stort steg. Att dessutom jobba heltid, ordna med maten, lämna barnen och så vidare kan göra att du bränner ut dig och träningen hamnar på efterkälken.

Mitt tips är att börja med ett pass i veckan och sedan lägga på ett till pass
var tredje vecka. Gör det enkelt för dig själv att lyckas!

2. Planera träningen!
För många av oss är tiden den faktor som gör att träningen inte blir av. Då gäller det att planera. Boka in veckans träning i kalendern, packa med mellanmål och träningskläder i jobbväskan och meddela alla du känner att ikväll är det träning som gäller.

3. Koppla träningen till någonting konkret!
Jag har märkt att det är mycket enklare att hitta motivationen till träning om du kopplar det till ett mål. Alla vet ju att man bör träna men ändå tränar vi inte, så att träna för att vi ska träna funkar uppenbarligen inte. Anmäl dig till ett lopp, sätt ett mål på antal pass du ska genomföra under året eller bestäm hur mycket du ska lyfta i marklyft vid årets slut.

4. Hitta en träningskompis
Du är definitivt inte ensam om att vilja komma igång med träningen! Hör av dig till dina vänner och hitta någon att träna med. Ni kommer att hjälpa varandra genom att peppa, motivera och se till att den andre dyker upp till passen!

5. Hitta en träningsform som gör att du längtar till träningen!
Vill du bli stark måste du lyfta vikter och vill du springa ett lopp bör du springa mycket! Men det absolut viktigaste är ju att du faktiskt tränar. Då är det inte så noga vad, utan att du tränar. Ta en vecka och testa alla pass och träningsformer du kommer över så kommer du hitta träningsformen för dig!

Lycka till!

Text: Patrick Rapp, personlig tränare på Sport Performance Center

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.