Så klarar du att springa i värme på bästa sätt – 10 tips

För 20 000 personer är det dags att springa ASICS Stockholm Marathon på lördag och garanterat är det fler runt om i landet som vill ut och springa i värme? Här får du några konkreta tips från Marathongruppen på hur du klarar av att springa loppet, samt några allmänna råd kring löpning i extrem värme.

“Prognosen visar på sol och mellan 25 och 30°” skriver Marathongruppen i ett nyhetsbrev och vidtar nu nödvändiga åtgärder för att se till att deltagarna får de allra bästa förutsättningar för sitt lopp. Bland annat kommer det finnas extrainsatta vätske- och duschstationer där du som springer ASICS Stockholm Marathonkan svalka dig. Precis som vanligt finnas även sjukvårdare vid alla vätskestatoner och här ger de några generella råd för dig att tänka på vid löpning i sommarvärmen.

Så klarar du att springa i värme på bästa sätt – 10 tips

1. Säkerställ vätskebalansen redan innan löningen. Inför ett lopp – salta maten lite extra och drick rikligt dagarna fram till loppet. Även vätskeersättning, t.ex. Resorb, är bra.

2. Träna på att springa i värme innan om du har möjlighet. Du blir bra på det du tränar och ju mer förberedd du är desto lättare kommer det bli – både fysiskt och mentalt.

3. Ge dig inte ut om du har sjukdomskänningar. Detta gäller alla, men extra mycket inför ett lopp. Rådgör med läkare eller besök loppets sjukvård innan start om du vill ha någon att bolla med.

4. Sänk dina krav och ta det lugnare. Att springa i värme är krävande för kroppen, så se hellre till att hålla ett tempo så att du klarar din distans än att gå ut för hårt.

5. Ta med vätskabälte och/eller drick vid varje vätskekontroll på loppet – gärna både vatten och sportdryck för att få i dig salter.

6. Blöt en keps, gärna ljus. Ha på dig när du springer för att skydda mot solen och hålla huvudet kallt.

7. Svalka dig vid vattendrag/duschstationer vid lopp. På Stockholm Marathon kommer det att finnas 20 duschstationer längs banan.

8. Spring så mycket som möjligt i skuggan. Skogen är skön och i storstan hittar du skugga vid byggnaderna.

9. Blir det för tufft och du mår dåligt i värmen – sluta springa! Det kommer både fler möjligheter till en löptur och fler maratonlopp.

10. Välj ljusa kläder att springa i. Vitt drar inte åt sig värme på samma sätt.

 

Lycka till med din löpning i sommarvärmen! Vid Stockholm Marathon, andra lopp eller på träningsrundor.

 

Råd från Stockholm Marathongrupp

Text: Anna Lissjanis

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras