Så kan du bli av med dina triggerpunkter

Så kan du bli av med dina triggerpunkter

Triggerpunkter är en muskelanspänning som kan uppstå akut. Den kan också komma smygande. Det är därför vi ibland har svårt att veta var ursprunget är. Myofascial Pain Syndrome, som detta är, refererar till att triggerpunkterna finns i musklerna eller i bindvävsfasciorna. Det är den term som används idag inom skolmedicinen.

Orsaken?

Det kan vara fel i hållningen, dåliga lyft, ensidiga rörelser. Du kan få det av hård träning, statiskt arbete mm. Det blir en störning mellan din muskel och ditt nervsystem. Det diskuteras vilken form av störning som ger upphov till det, men troligen någon form av störning som tex. lokal syrebrist av en ihållande muskelsammandragning. Det ger då förändringar i bindväven. 


Vad händer då?

Du får smärta, blir öm och muskeln värker. Det kan också projiceras smärta till andra delar av kroppen, alltså dessa ställen ”triggar” denna smärta. Varför dessa punkter ger smärta och att de projicerar den vet man inte riktigt men man spekulerar att det kan vara någon form av avvikelse mellan nervsystemet och den muskel som då har blivit drabbad.


Behandling av triggerpunkter?

Jag tycker det är fel att jag som terapeut skulle säga att jag har lösningen på alla triggerpunktsproblem. 

– Kom till mig så får du din triggerpunktsbehandling och du blir kvitt dina problem för alltid! Jag vet att det finns terapeuter som påstår detta men jag har inte samma åsikt i den frågan. 


Varför då?

Därför att det inte finns bara en metod för att lösa dessa problem. Det finns många olika behandlingsmetoder, och visst ibland är manuell medicin det bästa verktyget såsom massage och töjningar. Men vill man att det ska hjälpa på lång sikt tycker jag att man ska lägga upp en långsiktig plan, få rådgivning om vad man kan göra själv för att hjälpa och bota tillsammans med sin terapeut eller sjukgymnast exempelvis. Detta om man har intresset av att vilja komma fram till orsaken till problemet och hur det uppstått, samt att bli kvitt problemet förstås.


Har ni hört talas om SMR?

(Self Myofacial Release), Det jag nämnde här ovan; Myofacial Pain Syndrome, en smärta i muskler och bindväv. SMR är ungefär motsatsen, hjälp till självhjälp, en form av ”självtriggerpunktsavsläppare”.


Hur gör man?

En av mina favoriter är att använda hårda bollar. Det finns speciella bollar för detta men det duger gott med en bandyboll, baseboll eller en vanlig tennisboll. Det du egentligen gör är vad vi kallar för pressur. Du trycker med hjälp av bollen och din kroppsvikt rakt på punkten masserar den lätt. Då får du igång cirkulationen, smärtan klingar av vilket ger din smärtlindring och du kan gnugga vidare på dina andra punkter. Det smidiga med att använda dessa massagebollar är att de inte tar plats, kostar runt 50 kr, och du kan ta med dig den överallt! Använd din boll gärna varje dag, gnugga på och tryck enligt anvisningar från din terapeut. Du kommer att få stora resultat på din egenbehandling!


Tips!

Kom även ihåg att ta hand om din kropp även när du inte känner smärta. Vi glömmer allt som oftast just detta när vi känner oss bra och hyfsade. Men vi är som bäst och som mest ihärdiga att lösa det akuta problemet när vi har som mest ont. Eller hur?


Text: Redaktionen


sites/default/files/Massagebollar 7cm.jpg

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras