Så håller du träningsmotivationen uppe i mörkret

Så håller du träningsmotivationen uppe i mörkret

Här är våra bästa tips för att bli sugen på träning när mörkret och kylan tränger sig på. Soffan och Netflix lockar extra mycket den här årstiden, och att springa härliga löprundor eller promenera till jobbet känns inte alltid helt lockande. Tänk så här i stället!

1. Promenad-dejta.

När du planerat ett pass eller en promenad och känner att dragningskraften till soffan blir allt starkare: Skicka iväg ett sms till en vän och bestäm er för en promenad/tränings-dejt. Då har du helt plötsligt ingen återvändo längre, och dessutom är det så mycket roligare att promenera eller träna med någon. Vi lovar att soffan kommer kännas desto skönare efteråt.

2. Investera i VARMA träningskläder.

Ytligt, kan kanske tyckas, men faktum är att nya träningskläder inte bara är roligt, utan det kan vara en riktigt värdefull investering i vinterkylan. Det är inte lockande att ge sig ut i tunna, kalla tights, och det är inte heller särskilt trevligt att bylsa på sig tjockaste dunjackan inför löpturen. Och det behöver inte kosta skjortan. Själv investerade jag i ett par fodrade löpartights från H&M och en tunn fleece-tröja från XXL inför vintern strapatser, och de kommer garanterat bli mina bästa vänner i vinter.

3. Simning.

Åh vad skönt! Det är något med kylan och mörkret som lockar mig till varma bad, välgörande simtag och en stund i bastun efteråt. Och på många simhallar brukar de faktiskt lyxa till det med levande ljus och musik vid bassängen. Vem lockas inte till ett dopp av det?

4. Gruppträningspass

Att träna i grupp kan vara en ordentligt dragkraft, och man hittar en träningsform som passar och dessutom med ett härligt gäng, blir det mycket enklare att ta sig iväg att träna. Ofta enklare än att ta sig iväg på egen hand. Det finns dessutom så enormt många typer av gruppträning idag. Allt från avslappnande yoga till svettig crossfit och endorfinfylld dans.

5. Sätt upp mål.

Att sätta upp mål med sin träning är bevisligen en stark drivkraft, sommar som vinter. Och här är det bara du själv som sätter gränserna. Inget mål kan vara för litet eller för stort, bara du känner själv att det är genomförbart. Det kan handla om allt ifrån att springa ett maraton till att ta trapporna istället för hissen. Framöver kommer jag gå in lite mer på hur man på bäst sätt skapar realistiska och genomförbara mål.

Så, ta redan nu och planera in en mysig kompiskväll med träning, mys och kanske lite planerande!

Text: Hannah Berglund, bloggare på Sporthälsa.
Bilder: Pixabay.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras