Så gör du en hållbar hälsoförändring – 3 avgörande punkter

hälsosatsning

Är du en av de som vill hitta tillbaka till träningen efter semestern? Kanske har du gått upp några kilon eller mest behöver en livsstil för att orka med tempot i din vardag? Här guidar hälsocoach Sebastian Johansson dig med 3 avgörande punkter för en hållbar hälsoförändring.

Vi närmar oss slutet på augusti – tiden då många av oss är sugna på en hälsoförändring efter sommarens avkopplande dagar. Skolorna har startat och allt fler är tillbaka på jobbet efter semestern. Det är i dessa tider många går i tankarna om att göra en förändring. För många handlar det om att börja träna, äta hälsosammare och gå ner i vikt. Man köper ett gymkort, rensar skåpen på skräpmat och beställer nya träningskläder. Första veckan känns det väldigt bra. Andra veckan känns det tyngre. Tredje veckan känns det väldigt tufft. Fyra pass i veckan blir två pass. Två pass blir ett pass. Ett pass blir noll pass. Känner du igen dig?

hålla igång träningen

Att göra en hälosförändring har vi alla någon gång gjort. Det känns alltid motiverande i början. Då har man ett mål i sikte och är upprymd över att påbörja resan mot resultatet. Däremot är det väldigt vanligt att en förändring blir kortsiktig.

Hur lyckas du med en förändring?

För att en förändring ska hålla på lång sikt är det avgörande hur stark den inre motivationen är. Det finns olika typer av motivation. Det finns den yttre motivationen. Det är den vi känner när vi börjar träna för att t.ex gå ner i vikt. Sen finns det den inre motivationen. Det är drivkraften som kommer inifrån. Det är den som driver idrottare till att träna varje dag. Den inre motivationen baseras på tre punkter, autonomi, kompetens och samhörighet.

Så gör du en hållbar hälsoförändring – 3 avgörande punkter

1. Autonomi står för självbestämmanderätt, alltså förmågan att få styra och bestämma över sig själv. För att överföra denna faktor till träning och rörelse så beror den på hur mycket en individ får bestämma över sin träning och över delarna i träningen. Ju starkare känsla av autonomi en individ känner desto starkare blir den inre motivationen.

2. Kompetens står för hur kunnig en individ känner sig. För att överföra detta till träning så är känslan av att vara duktig i sitt utövande det som påverkar kompetensen. Ju starkare känsla av kompetens inom den idrott eller träning en individ utför desto starkare blir den inre motivationen.

3. Samhörighet står för känslan av gemenskap. Att känna gemenskap med den träningsgrupp man tillhör är en viktig faktor för att stärka den inre motivationen. Ju starkare känslan av gemenskap är desto starkare blir den inre motivationen.

Ju starkare känslan av dessa tre punkter är, desto större är möjligheten att lyckas med en hälsoförändring. Så hur kan du skapa en stark inre motivation? Tänk efter noga, för det är avgörande för om du kommer att lyckas eller inte.

Text: Hälsocoach Sebastian Johansson
Hemsida: hälsocoachning.se
Instagram: @coachjohansson

Fler relaterade lästips för dig som vill göra en hälsoförändring:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras