Så håller du Nyårslöftet

Så håller du Nyårslöftet

Med mindre än tre veckor kvar till nyårsfirandet är det många av oss som börjat fundera kring våra nyårslöften om det så gäller att börja träna, sluta röka eller gå ned i vikt.

Vi på SportHälsa ringde upp Stefan Pettersson, coach inom mentalträning och föreläsare, som sedan tio år tillbaka har arbetat med att hjälpa människor att förändra sina liv.

Hej Stefan, hur kommer det sig att vi så sällan lyckas med att hålla våra nyårslöften?

–        Jag brukar utgå ifrån att det finns tre stycken hinder. Det första hindret är inlärd hjälplöshet och det hindret säger till oss att det inte spelar någon roll vad vi gör, det blir ingen skillnad ändå. Det här hindret är ofta förknippat med människor som lider av depression och som vill förändra sina liv men som låter bli för att det inte tror att det kommer att hjälpa dem.

–        Det andra och kanske det största hindret är att göra någonting mot sin vilja. Det är många klienter som kommer till mig och uttrycker en önskan om att bli bättre på saker eller sluta röka eller börja träna. Men sen när man kommer in på det, så vill dom faktiskt inte förändra det. Nyårslöften är ett bra exempel på när vi lovar saker som vi tycker att vi borde göra men egentligen gör för att omgivningen vill det och inte för att vi vill.

–        Det sista hindret är tröghetslagen. En sten som ligger stilla förblir stilla och en sten i rullning fortsätter att rulla. Sen är vi människor så att vi agerar utifrån vad vi upplever. Om vi sitter i soffan hemma och har det skönt men egentligen vet om att vi borde gå ut och springa då kan den direkta känslan av hur skönt det är att sitta i soffan få oss att stanna kvar där, även om vi vet att vi borde klä på oss träningskläderna.  

Vad för slags verktyg jobbar du med när människor vill göra förändringar i sitt liv?

–        Jag jobbar med samma verktyg för alla typer av hinder. Om vi inte vill göra en förändring så vrider vi och vänder på det så att vi inte behöver komma igång och hittar på ursäkter för att slippa undan. Men om vi vill göra en förändring så är det viktigt att vi lär oss att skilja på långsiktiga mål och projekt. Ett mål ligger alltid i framtiden och det är någonting man arbetar emot och som är väldigt resultatfokuserat. Projekt ligger i nuet och fokuserar på saker vi gör här och nu.

–        Om vi exempelvis har som mål att gå ned i vikt och då tänker börja träna eller om vi tränar regelbundet och vill sänka våra tider i motionsspåret. Då kanske man är ute och tränar men tappar lusten när man känner att resultaten inte kommer tillräckligt fort. I det läget är det viktigt att man istället för att tänka på målet fokuserar på projekt nivå. Det man gör idag.

För att klara av att bli besviken så krävs det planering och en del av det är att ställa sig frågan:  ”Vad har jag gjort idag?”, ”Vad gjorde jag igår?”, ”Vad ska jag åstadkomma imorgon?”.

–        För målet är belöningen av att vi har gjort saker i nuet. Man kan på det sättet sätta micromål. Om du exempelvis sitter i soffan och känner att det känns jobbigt att sticka ut och springa. Pröva då att sätta på dig träningskläderna och gympaskorna och sedan sätta dig i soffan. Då har man redan tagit sig ett steg längre än tidigare och det blir lite konstigt att sitta där med träningskläder. Jag brukar dra parallellen till när en raket lyfter från. Då går 90% av kraften till att få raketen från jorden, när den väl lämnat atmosfären är det betydligt mycket lättare. Så är det generellt när vi ska ändra en vana också. Det är startsträckan som är det jobbiga.

Hur lång tid tar det att ändra en vana?

–        Det är helt individuellt. Du kan ändra en vana på en minut och du kan slåss med den i flera år, det beror helt på din  inställning.

Hur ställer du dig till nyårslöften? Är det egentligen bara en ursäkt för att inte behöva göra förändringen under de andra elva månaderna under året?

–        Haha, ja så är det nog. Om man vill göra en förändring varför ska man inte börja med den på en gång? Tar man bantning som exempel så är det många som väljer att flytta fram det till nyårsafton, men sen när de väl är där så kommer de på att det av olika anledningar inte passar särskilt bra då heller.

Redaktionen

SportHälsa

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras