Rolig rörelse för hela familjen under sommaren – 5 tips

Under sommaren är det lätt att vi blir mer stillasittande då vardagsmotion, skolans raster och gymnastiktimmar varit en viktig faktor för vår dagliga rörelse. Hur kan vi skapa en härligt aktiv sommar med rolig rörelse för hela familjen? Vår löpexpert och sportiga trebarnsmamman Elmina Saksi ger dig sina bästa knep.

I dessa tider har många av oss fått förändrade vardagsrutiner. En del fritidsaktiviteter har ställts in och efterlängtade cuper skjutits på framtiden. Det är inte bara vi vuxna som tappat gnistan och motivationen utan även barnen. När föreningslivet påverkas ställs det andra krav på oss föräldrar, för faktum kvarstår, våra barn blir allt mer stillasittande och rekommendationen om 60 minuter aktivitet uppnås inte lika lätt. Nu när sommarlovet står för dörren vet vi att barnen blir mer stillasittande då rasterna varit en viktig faktor för barnens dagliga rörelse.

Se möjligheterna och tänk lite är bättre än inget

Samtidigt har vi vuxna många måsten som det redan är, nu har vi ytterligare ett projekt att driva, mer aktivitet för barnen när föreningslivet pausas. Känner du igen dig? Då är du inte ensam. För trots att människan är skapad för rörelse är vi även lata och det gäller även lite äldre barn, de som upptäckt skärmarnas värld. Kan vi slå två flugor ihop och vara aktiva tillsammans? Det går med lite fantasi, anpassning och förändrade krav på hur träning bör se ut.

I mars startade jag, Elmina Saksi, tillsammans med två vänner en utmaning. I 31 dagar hittade vi på rolig rörelse för hela familjen. Projektet som heter #MOVEbyASICS kan du följa på instagram @elminasaksi. De viktigaste lärdomar jag drog jag från utmaningen är:

Rolig rörelse för hela familjen under sommaren – 5 tips

  1. Anpassa aktiviteten utifrån barnet, detta gäller framförallt de skeptiska. Har du yngre barn behöver du kanske dramatisera och kalla övningarna för något ur sagans värld. Apgång, kräftgång, grodhopp är bra exempel. Många gånger får barnen briljera här då de är betydligt smidigare än oss vuxna. Min yngsta hittade på egna djur tillslut vilket gjorde passet ännu roligare och tuffare. Inom yognas värld finns en mängd olika exempel på positioner med spännande namn, googla på barnyoga!
  1. Många barn och ungdomar gillar hinderbanor. Lekplatser och skog är en perfekt arena. Hinderbanor kan vara väldigt utmanande och ofta kan vi vuxna lära oss av barnen. Under vinterhalvåret brukar vi hyra en idrottshall för en liten summa. Vi bjuder in andra familjer och då brukar det inte vara svårt att få barnen i rörelse. Mina äldre barn älskar att spela fotboll och innebandy mot oss vuxna, och numera har jag ingen chans mot dem. Ännu roligare är det att spela mot andra familjer, det märks att barnen uppskattar när vi försöker.
  1. Gör träningen till en fest, t.ex. fredagsdisco med ett speciellt tema. Bjud på dig själv och se till att festen har olika tävlingar som kräver rörelse, kanske en danstävling eller hela havet stormar. Mina barn (och jag själv) förknippar löplopp med fest och det kan du ganska enkelt arrangera. Jag involverade mina barn i förberedelserna vilket innebar medaljer, nummerlappar, inköp av frukt och något annat smarrigt till målgång. Rita upp en bana med gatkritor och spela musik så lockar du säkert fler barn och kanske vuxna till den festen.
  1. Se träningen som en familjeutmaning, bestäm ett par övningar ta tid och tävla mot er själva vid ett senare tillfälle. Mitt äldsta barn är just nu väldigt intresserade av Sveriges geografi och tillsammans ska vi under en längre tid gå igenom hela Östergötland, det motiverar oss till rörelse. Om ni inte är för tävlingar kan ni istället ha ett utförandemål, sätt upp ett vitt papper på lämplig plats och gör ett kryss eller stjärna för varje dag ni genomfört er plan, planera in en belöning efter avslutad utmaning. Kanske köpa in nya träningskläder och skor? På bl.a. ASICS.com kan ni hitta matchande kläder för vuxna och barn. 
  1. Planera ett äventyr tillsammans som kräver aktivitet. Hitta en lagom lång sträcka och packa en god picnic. Det behöver inte vara så avancerat utan något ni kan göra 2 timmar en eftermiddag. Passa på den här tiden på året när dagarna är långa och kvällarna ljusa.

Lycka till och ge inte upp ifall barnen inte är positivt inställda i början, låt det då vara och försök igen vid ett senare tillfälle. Visar du att det är roligt att träna kommer barnen bli nyfikna och inspirerade! /Elmina

Följ Elminas Löparblogg här.

Tips! Bra och passande träningskläder och skor med ett brett utbud hittar du på asics.com

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras