Pischa Strindstedt: Gå inte “all in” i början

Pischa Strindstedt: Gå inte "all in" i början

Hon har en bakgrund inom den tuffa sporten thaiboxning men älskar även hinderbanor och kallar sig själv ”Obstaclejunkie”. Men inombords beskriver Pischa Strindstedt sig själv som en ödmjuk och varm yogamänniska. Närmast är hon aktuell med ”WörkOut” på kryssningen Hälsokicken. Det lekfulla men tuffa passet som garanterat låter dig testa övningar utanför din comfort zone. Vi bad Pischa dela med sig av sina bästa hälsotips!

Pischa Strindstedt

Yrke: Personlig tränare och coach för den egna träningsgruppen WörkOut
Aktuell med: Förbereder grymma pass inför Hälsokicken i augusti
Blogg: pischas.se


9 snabba hälsofrågor till Pischa:

1. Hur ser din kost ut i dag?
– Jag äter för det mesta vad jag vill men det är sällan det blir något i ”skräpväg”. Jag gillar att äta fräsch mat som jag lagar själv med fina råvaror, gärna med någon jag tycker om!

2. Vilket är ditt bästa återhämtningsmål efter träning?
– Ingenting slår en härlig hemlagad måltid, gärna en fin köttbit med en god matig sallad till gärna med fetaost.

3. Vad tränar du helst?
– Jag är väldigt allsidig beroende på vad jag tränar inför och vilken tid på året det är. Just nu är det min allra roligaste träningssäsong. Då tränar jag gärna ute, både styrketräning och löpning inför säsongens alla hinderbanor.

4. Vilken är din favorit träningsövning?
– Oj, det är svårt att välja men om det bara gick att välja en, skulle jag absolut välja burpees. Jag har definitivt en hatkärlek till burpees. En ultimat övning där du får jobba med hela kroppen, både konditions- och styrkemässigt med egna kroppen.

5. Vilka råd skulle du ge till den som vill börja äta hälsosammare?
– Börja någonstans. Har du laster som exempelvis Coca Cola och du dricker tre burkar om dagen, skär ner till att dricka en om dagen till att börja med. Byt ut alla halvfabrikat till riktiga råvaror. Till en början kommer det att smaka annorlunda men du vänjer dig snabbt. Gör eget potatismos i stället för pulvermos och så vidare. Var inte lat, tänk på alla de rätter du tycker om och laga det själv med fräscha ingredienser och välj gärna ekologiskt. Ta ett steg i taget. När jag började äta ekologiskt fick en ny ekologisk produkt följa med varje gång jag handlade. Baby steps, världen byggdes inte på en dag…

6. Dina bästa tips till den som vill komma igång med sin träning?
– Man säger alltid ”hitta det du tycker är kul”, men det är sant. Tycker du gymmet är tråkigt blir det svårt att hålla motivationen uppe. Bestäm dig för att testa massa olika gym- och träningsformer, de flesta träningsanläggningar erbjuder gratis prova på träning. Så hitta det som passar dig bäst och börjar där. Gå inte ”all in” från början eftersom det då är lätt att kroppen blir sjuk av all påfrestning. Bestäm dig att träna 1-2 dagar de första träningsveckorna och öka därefter på med en träningsdag i taget. Vilan är otroligt viktig. Håller du dig pigg och frisk de första veckorna då träningen är som jobbigast kommer du absolut att orka hålla motivationen och träningsglädjen vid liv.

7. Vad skulle du säga är nyckeln till att nå sitt hälsomål?
– Delmål! Du kan ha ett stort mål på lång sikt men börja med små delmål i taget. Det kan till exempel vara att du ska orka springa sista 200 metrarna hem på power walken. Tänk stort och se ditt mål tydligt, men skynda inte. Ta dem små målen på vägen så att du får den där härliga boosten av hur grym du är!

8. Vilket är ditt bästa knep att ta till när motivationen till att träna och äta hälsosamt sviktar?
– För mig funkar det att föra en dagbok. Anteckna från första dagen du började med träningen, både med bilder och text. Man glömmer lätt hur den första dagen var och då är det bra de dagar som sviktar att kunna kika tillbaka. Upp and downs har vi alla och det ska man veta, även toppatleter! Kan man kolla tillbaka på vad man åstadkommit innan den dagen och vilka framsteg man gjort kan det verkligen hjälpa. Sedan är det alltid bra att ha en träningskompis, oftast sviktar man inte samtidigt och då finns det alltid någon som kan pusha en när man inte orkar.

9. Vad ser du mest fram emot på Hälsokicken?
– Allting! Det kommer bli ett par riktigt händelserika 24 timmar med massor av härliga instruktörer, profiler, mat och träning. Hur kan man inte se fram emot det?

 

Läs mer om Hälsokicken här

 

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras