För tio år sedan var en klar majoritet av ungdomarna medlemmar i en idrottsförening, men siffran sjunker. Särskilt under coronapandemin minskade idrottandet. Det är en tråkig utveckling eftersom organiserad ungdomsidrott historiskt varit ett viktig pusselbit i barns utveckling. Så vad kan vi göra för att vända utvecklingen?
Barn behöver idrott
Att vara med i ett idrottslag är nyttigt av många skäl. I idrotten lär vi oss att interagera och samarbeta med andra. Man utvecklar sitt tålamod, förmåga att lyssna på andra människor och att se saker ur deras synvinkel.
Allt det där går eventuellt att lära sig i andra sammanhang, i skolan och i umgänget med kompisar, men så finns det också ett egenvärde i att barn sportar och motionerar. Svenska barn rör sig alldeles för lite, vilket försämrar deras fysiska hälsa, inte bara som unga utan även i framtiden. Att röra sig påverkar dessutom koncentrationsförmågan positivt. Barn som rör sig mycket på fritiden har därför lättare att ta till sig skolundervisningen och att utvecklas även intellektuellt. Så även om ditt barns medlemskap i fotbollsklubben inte gör honom eller henne till nya Zlatan kan det vara en viktig del i barnets utveckling.
Samla pengar till laget
Det ekonomiska läget har blivit kärvare, inte bara för familjerna utan också för idrottsrörelsen. Inflation, ökade kostnader och högre drivmedelspriser påverkar oss alla. Det har blivit dyrare att delta i den organiserade ungdomsidrotten. Det har lett till att allt färre familjer har råd att låta sina barn vara med i alla fritidsaktiviteter de skulle vilja. Idrottsföreningarna har i sin tur inte råd att ha lika många träningar, åka på lika många cupresor och träningsläger. Därför är det bra, för att inte säga nödvändigt, att det går att tjäna pengar till laget enkelt, på egen hand, oberoende av familjens ekonomi och samhällets möjligheter att stötta idrott för barn och unga.
Försäljning till klubbkassan
Det går att samla in pengar till laget på olika sätt. Man kan anordna en loppis eller ett evenemang med inträde, som en vänskapsmatch mellan ungdomar och föräldrar, men det blir lätt ett krångligt sätt för föräldrarna att betala sina barns idrottande.
Ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen är något helt annat. Då säljer lagets spelare delikatesser av hög kvalitet, i försäljningskampanjer på internet, genom att knacka dörr i sina bostadsområden eller hos lokala företag som i sin tur kan använda varorna som gåvor till sina anställda eller leverantörer. Delikatesserna, bl a salami, olivolja och chokladpraliner, är lättsålda och finns dessutom inte att köpa i butik utan endast genom DelikatessKungens säljande grupper.
Att sälja är precis som idrottande ett sätt att utvecklas. Här sätts ungdomarnas känsla för service och förmåga att samarbeta på prov, något man också har nytta av hela livet. Eftersom försäljningen är provisionsbaserad blir det mer pengar till klubbkassan ju mer man säljer. Resultatet står alltså i direkt relation till arbetsinsatsen. Precis som i idrotten.